18 юли 2019
  •  Говорят медиците

Мравките са били фермери 60 милиона години преди хората

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 юли 2016 в 15:0029210
Снимка: Wikipedia

Изненадващо древна история разкриват гените на мравките-фермери и отглежданите от тях гъбички. Оказва се, че малките насекоми от Южна Америка са се научили да обработват почвата и да отглеждат гъби 60 милиона години преди хората да открият селското стопанство.

Ново изследване, публикувано в научното издание Nature Communication, разкрива, че мравки, принадлежащи към семейство Attini, преминали от лов и събирачество към "земеделие" - отглеждането на гъби много отдавна, в началото на ерата Терциер. Откритието на е на учени от Нюйорския университет.

Начинанието им пряко увеличило техните шансове за просъществуване години наред. Това довело до еволюционна каскада от промени, несравнима с всяко друго животинско потекло, проучено до момента, казва Якобс Бумсма (Jacobus Boomsma), професор по биология от Университета на Копенгахен и научен сътрудник в Изследователския институт Smithsonian.

Първите земеделци принадлежат към вида листорези. Те създавали своите подземни ферми с прясна зелена растителна маса, върху която култивирали напълно опитомени видове гъбички в промишлен мащаб, които могат да изхранят големи колонии с милиони мравки.

За сравнение, ние сме станали земеделци преди около 10 000 години. Селското стопанство сред хората обаче се интезифицира едва в началото на миналия век, след индустриалната революция.

Любопитно е, че модификациите на гъбични сортове довели до промени в синтезата на хитин и намаляване на разграждащите въглехидрати ензими в организма на мравките.

Тези данни позволяват на учените да реконструират структурните и функционални генетични промени, които характеризират произхода на тяхното земеделие и да се идентифицират реципрочни модификации в симбиозата между мравки и гъби.