21 ноември 2019
  •  Говорят медиците

Мутация на ген е виновна за агресията на пияните

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 ноември 2015 в 15:2047771
Снимка: hubpages.com

За агресивното поведение на хората след консумация на големи количества алкохол e виновна мутация в гена 5-НТ2В, са установили учени от университета в Хелзинки след молекулярно-генетични изследвания.

Необичайната версия на този ген се среща у около 2.2% от финландското население.

Резултатите от изследването на финландските учени са публикувани в списание Nature.

Генетиците са решили да разберат защо за много финландци консумацията на големи количества алкохол завършва с насилие, често със сбивания и загуба на самоконтрол. За тази цел те провели през 2010 г. молекулярно-генетично изследване на жителите на Финландия. В изследването са участвали 228 души, при които алкохолът причинява агресия, 352 техни роднини и 295 души контролна група - хора, които реагират адекватно след консумация на алкохол. Оказало се, че ДНК на финландците, които пият, а после се държат грубо, съдържа един необичаен вариант на гена 5-НТ2В. В този ген има точкова мутация (заместване на един нуклеотид с друг).

"Нашите резултати от генетичния анализ показват също, че притежаващите тази мутация са по-импулсивни и трезви, и че е по-вероятно да страдат от проблеми като липса на самоконтрол, маниакално-депресивен синдром и други разстройства на поведението," - коментира ръководителят на изследването, д-р Роопе Тикканен (Roope Tikkanen) от Университета в Хелзинки.

Генът 5-НТ2В кодира серотониновите рецептори тип 2В, които позволяват на невроните да реагират с молекулите серотонин - невротрансмитер, отговорен за предаването на сигнали между мозъчните клетки. Излишъкът на серотонин е свързан с развитието на халюцинации и шизофрения, а недостигът - с развитието на депресия и различни тревожни разстройства.

Според финландските изследователи, мутацията на 5-НТ2В по някакъв начин предизвиква смущения в предаването на серотониновите сигнали, което кара пияните да се държат агресивно. Тази мутация се среща при около 2,2% от финландците.

Според изследователите това откритие може да се приложи в клиничната практика. Освен това възможно е и да се разработят нови лекарства, които да действат селективно на серотониновите рецептори тип 2В.

поп Дръвчо 18.11 2015 в 16:19 1
И сега? Ще им забранят на тия 2.2% финландци да пият? Или ще им измислят генна терапия с цел запазване на финландския дух?