11 август 2020

НАСА: Пътуването в космоса предизвиква развитието на херпеси

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 19 март 2019 в 12:56 19420
Снимка: Pixabay

Според нов доклад на НАСА, изследвания показват, че неактивните херпесни вируси се реактивират при повече от половината космонавти, които летят със совалки и на Международната космическа станция, феномен, който според космическата агенция може да донесе проблеми за мисии в открития космос, съобщават Futurism.

"По време на космически полет се наблюдава повишение на отделянето на хормони на стреса като кортизол и адреналин, които потискат имунната система", разказва авторът на изследването Сатиш Мехта (Satish Mehta) от космическия център Johnson. "Имайки това предвид, открихме, че имунните клетки на космонавтите, и особено тези, които по принцип елиминират вирусите, стават по-малко ефективни по време на космически полети и понякога до 60 дни след това."

В проучване, публикувано миналия месец в списание Frontiers in Microbiology, Мехта и колегите му откриват, че космонавтите отделят повече херпесни вируси в урината и слюнката си, отколкото преди и след полета. Те подозират, че виновен за това е стресът по време на космическия полет.

"Астронавтите на НАСА биват изложени седмици и дори месеци на микрогравитация и космическа радиация, без да споменаваме екстремните ускорения при излитането и кацането," пояснява Мехта. "Тези физически предизвикателства са съчетани с по-познати източници на стрес като раздялата с близките и семейството, животът в затворено пространство и промяната в циклите сън-бодърстване."

За щастие, симптомите са относително редки. От 89 космонавти, изучавани в изследването, само шестима са получили херпес в космоса, според статията това е отношение от порядъка на 7%.

Отделянето на вируси обаче става по-сериозно при по-дълъг престой извън Земята, което кара учените да се притесняват дали този феномен няма да бъде изпитание за пътувания в открития космос.

"Докато само малка част от изследваните хора развиват симптоми, вирусната реактивация се повишава с продължителността на полета и може да притеснява сериозен риск за здравето при мисии до Марс и по-далече," предупреждават учените.