НАСА има намерение да получи най-ниската температура във Вселената

Наука ОFFNews Последна промяна на 08 март 2017 в 09:00 5886 0

Учените на НАСА планират да поставят нов рекорд за ниска температура. Експериментът ще бъде извършен в космоса като установката ще бъде изпратена през август на Международната космическа станция, съобщи сайтът на НАСА.

Апаратурата се нарича Cold Atom Lab (CAL). Тя представлява вакуумна камера, лазери и електромагнитен "нож", предназначени да погасят енергията на газовите атоми, да ги забавят и така да достигнат до температура едва милиардна от градуса в Келвини над абсолютната нула. Това е повече от 100 милиона пъти по-студено от дълбините на космоса.

"Проучването на тези свръхстудени атоми може да прекрои нашето разбиране на материята и фундаменталния характер на гравитацията", заяви Робърт Томпсън (Robert Thompson), един от участниците в проекта от лабораторията на НАСА за реактивни двигатели (Jet Propulsion Laboratory). "Експериментите, които ще направим с Cold Atom Lab, ще ни дадат представа за гравитацията и тъмната енергия - най-разпространените сили във Вселената".

Когато атомите се охладят до екстремно ниски температури в апарата CAL, те ще попаднат в състояние на материята, известно като кондензат на Бозе-Айнщайн. В това състояние не действат законите на класическата физика, а тези на квантовата механика. Материята в това състояние се проявява по-скоро като вълни, а не частици. Квантовите ефекти като съгласуваното поведение на атомите ще се наблюдава на макро ниво.

Провеждането на експеримента в МКС трябва да улесни поддържането на газа в състояние на Бозе-Айнщайнов кондензат. На Земята заради силата на гравитацията, това не трае повече от една секунда, но на МКС, според авторите на експеримента, това състояние ще може да се задържи за пет до десет секунди, а по-нататък - и до стотици секунди.