20 май 2019
  •  Говорят медиците

НАСА не намери марсохода Opportunity след прашната буря

Специалистите се надяват да се подновяви комуникацията след месец

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 август 2018 в 07:4025891

В началото на юни над Червената планета се разрази прашна буря. От малък местен феномен тя се превърна в събитие с планетарен мащаб. Прахът покри марсохода Opportunity, поради което космическата агенция прехвърли роувъра в режим на хибернация, докато отмине бурята. Сега НАСА започна да търси марсохода, но те все още опитите са неуспешни, съобщава Universe Today.

Прашната буря улови роувъра в Долината на Устойчивостта (Perseverance Valley). Самият феномен не е рядък. Обикновено това се случва през лятото, когато планетата стига до перихелия си (най-близката точка на орбитата си около Слънцето). По това време въглеродният диоксид, замръзнал в полярната шапка на южния полярен регион се изпарява. Атмосферата се сгъстява, температурата се повишава, заради което праховите частици се издигат. В този случай облаците от прах могат да достигнат височина от 60 километра.

Последният път, когато прашна буря обхвана  марсохода Opportunity през 2007 година,  комуникацията прекъсназа две седмици. Този път мащабът на катаклизма е много по-голям. Според НАСА, ако бурята се появи на Земята поразената площ ще надхвърли територията на Северна Америка и Русия.

Търпение! Ще позареди батерийките и ще се обади.