НАСА откри новородена екзопланета

Новооткритото небесно тяло, наречено K2-33b е датирано само на 5-10 милиона години

Катя Димитрова Последна промяна на 22 юни 2016 в 16:00 2925 0

Кредит www.sciencedaily.com

Астрономите от НАСА са открили най-младата напълно оформена екзопланета, намирана някога. Новооткритото небесно тяло, наречено K2-33b, е малко по-голямо от Нептун и обикаля плътно около своята звезда на всеки пет дни. То е датирано само на 5-10 милиона години, което го прави едно от малкото „новородени“ планети, регистрирани до момента. За сравнение, планетата Земя е на около 4,5 милиарда години.

Откритието е направено с помощта на космическия телескоп „Кеплер“, съобщава Science Daily.

Припомняме, че екзопланети са планети, които обикалят около звезди извън нашата Слънчева система. Досега учените са открили и потвърдили наличието на 3000 екзопланети. Почти всички са на средна възраст над 1 милиард години.

„Новороденото“ дава нов поглед на изследователите върху формирането на планетите – сложен и бурен процес, който все още има загадки яз специалистите.

Първите сигнали за съществуване на планетата са засечени от камерата на „Кеплер“ чрез наблюдение на периодично затъмняване на светлината, излъчвана от звездата спътник на небесното тяло.

Инфрачервените измервания от Spitzer Space Telescope на НАСА показват, че звездата на системата е заобиколена от тънък диск на планетари отломки. Изследователите обясняват, че планетите формират плътни дискове от газ и прах, наречени протопланетни дискове, които обграждат младите звезди.

Изненадващо е колко близо K2-33b се намира до своята звезда. Планетата е почти 10 пъти по-близо до нея, отколкото Меркурий е до нашето Слънце. Това прави планетата много гореща.

Учените предполагат, че са нужни милиони години една планета да се отдалечи от звездата си, посредством различните физични процеси.