22 октомври 2017
  •  Говорят медиците

НАСА получи уникални снимки на Фобос

Изображенията ще помогнат на учените да разберат дали може да използва спътника на Червената планета като база за бъдещи марсиански мисии

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 09 октомври 2017 в 00:008030
Снимките показват как Фобос се нагрява през деня. Снимка: NASA / JPL-Caltech / ASU

Изследователи на НАСА с помощта на марсианската сонда Одисей (Mars Odyssey orbiter), получиха инфрачервени снимки на спътника на Марс Фобос. Изображението бе публикувано на сайта на агенцията.

Както отбелязват изследователите, гледайки снимките, може да се види как температурата на повърхността на Фобос варира от зори до здрач.

"На снимката се показва само едната половина на Фобос, тъй като на другата част е все още нощ. Наблюденията ни помогнаха да открием, че повърхността на Фобос се затопля много бързо под въздействието на лъчите, което подсказва, че тя е покрита с дебел слой пясък или прах" - разказва Виктория Хамилтън (Victoria Hamilton), един от участниците в мисията Mars Odyssey.

Учените подчертават, че това е само първата от серията снимки на Фобос. С тяхна помощ, учените се надяват не само да се запознаят с миналото на спътника на Червената планета, но също така и да разберат дали може да използва като основа за бъдещи марсиански мисии.

Цветовете на тази снимка на марсианската луна Фобос показват диапазона на повърхностните температури, открити при наблюдаването на спътника на 29 септември 2017 г. с камерата за визуализация на термичните емисии (THEMIS) на марсианската сонда Одисей на НАСА. Източник: NASA / JPL-Caltech / ASU

През 2008 г. изследователите откриват, че Фобос е купчина чакъл, която се носи заедно с външния слой на прах с дебелина 50-100 метра.

Дългите, плитки пукнатини, покриващи повърхността на спътника на Марс Фобос, са ранни признаци на нарушения в структурата, които в крайна сметка ще го унищожат. Този процес на разпад ще продължи не повече от 50 милиона години.

Фобос е на орбита около Марс на едва 6000 км над повърхността на планетата. Така Марс и Фобос са най-близо един до друг, отколкото която и да е друга планета и нейния спътник в Слънчевата система. Заради тази близост гравитационните приливни вълни, предизвикани от Марс са набраздили повърхността на Фобос, по-голямата от двете му луни. Спътника се спуска към планетата си с около 2 метра на всеки сто години. Учените очакват двете да се съберат след 30 до 50 милиона години.