24 септември 2018
  •  Говорят медиците

НАСА праща сонда, която ще доближи рекордно Слънцето (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 31 май 2017 в 18:4131750

НАСА официално обяви намерението си да изпрати сонда, която ще се потопи във вътрешната атмосфера на Слънцето в първата по рода си мисия.

Сондата "Parker Solar Probe" е кръстена на присъстващия на пресконференцията астроном Юджийн Паркър, който през 1958 г. за първи път в статията "Динамика на междупланетния газ и магнитните полета ", публикувана в списание на Astrophysical Journal, предположи съществуването на слънчевия вятър.

Слънцето излъчва непрекъснато поток от заредени частици с висока енергия, които имат огромно влияние върху живота и технологиите на Земята - компютрите, сателитната комуникация.

Пресконференцията започна с кратко видео-обръщение на самия Паркър, който вече е на 90 години.

Мисията ще бъде революционна по замисъла си, безпрецедентен опит да достигне и изследва фотосферата - повърхността на нашето Слънце и да отговори на въпроси, вълнували учените от десетилетия.

Томас Цурбухен (Thomas Zurbuchen) от централата на НАСА във Вашингтон заяви, че вярва, че новата мисия ще успее да отговори на такива въпроси като загадъчното "магнитно присъединяване, което предизвиква слънчевите изригвания.

Магнитно присъединяване. Източник: NASA/Goddard/Conceptual Image Lab

Сондата ще има "прозорец за изстрелване" до двадесет дни, започвайки от 31 юли 2018 г.

След старта си апаратът на НАСА ще прелети покрай Венера седем пъти, за да намали разстоянието си до Слънцето и да изпозва гравитацията на планетата. Тази маневра трябва да се извърши с точност до един метър, отбеляза Никола Фокс (Nicola Fox) по време на пресконференцията.

Апаратът ще извърши общо 24 обиколки около Слънцето, като при последните три космическият кораб ще прелети на разстояние от 6,3 милиона километра от повърхността на Слънцето. Това е около седем пъти по-близо, отколкото който и да е космически кораб е стигал до нашата звезда. Той ще се подложи на 570 пъти по-висока слънчева радиация от всеки космически кораб в орбита около Земята, подчерта проф. Юджийн Паркър.

"Това ще бъде най-бързата и най-горещата мисия", отбеляза Никола Фокс.

С навлизането си в короната на нашата звезда Solar Probe Plus може да направи много детайлни измервания като проследи магнитните полета и хване няколко слънчеви частици без да изгори. Изследователите се надяват да научат повече за короната - тази загадъчна свръхгореща "атмосфера" на Слънцето.

Космическият апарат ще бъде оборудван с инструменти за изучаване на магнитното поле и измерванията на плазмата и слъчевия вятър - непрекъснатият поток от заредени частици, изхвърлян в космоса от короната. По-доброто разбиране на процесите, управляващи слънчевия вятър, ще доведат до по-добри прогнози на "космическото време", което е много важно за пилотираните космически кораби, особено в контекста на пилотираните мисии до Марс, които ще се проведат през 20-те.

Космическият апарат и инструментите му ще бъдат защитени от слънчевата топлина със щит, дебел 11см, от въглероден композит, който ще трябва да издържа на температури, които достигат почти 1400º С, но ще запази ниска температура за полезния товар на космическия кораб.

Видео към новината