21 януари 2019
  •  Говорят медиците

НАСА ще обяви нова мисия "Докосване на Слънцето"

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 май 2017 в 11:3537510

Тази сряда НАСА официално ще обяви намерението си да изпрати сонда, която ще се потопи във вътрешната атмосфера на Слънцето в първата по рода си мисия, наречена "Докосване на Слънцето", съобщи агенцията.

Мисията "Слънчева сонда плюс" (Solar Probe Plus) ще трябва да се справи с такива невероятни температури и радиация, с каквито не се е срещала никоя друга сонда, но данните, които ще събере ще помогнат на астрономите да прогнозират слънчевите бури и да разберат най-големите загадки, свързани с най-близката ни звезда.

Нашият свят е все по-зависим от технологиите - както в орбита, така и на повърхността на нашата планета, а комуникациите ни са уязвими от слънчевите ветрове от заредени частици и радиация.

Учените на НАСА в сряда, в 18:00 българско време ще разкажат за новата мисия по NASA TV:

През 1976 г. апаратът "Хелиос 2" се приближи на около 43 милиона километра от повърхността на Слънцето с цел да проучи слънчевите ветрове и космическите лъчи.

Сега НАСА ще се доближи още повече и ще се "докосне" до короната на Слънцето, постигайки нещо немислимо досега.

Малката здрава "слънчева сонда" ще бъде изстреляна през август следващата година, ще обиколи седем пъти Венера, за да се прецизира орбитата си и се доближи на 6 милиона километра от слънчевата повърхност или фотосферата като направи 24 елиптични обиколки.

Това може да не звучи много близо, но е само девет пъти радиуса на Слънцето, доста смел ход, който ще позволи на сензорите да проследят магнитните полета и да хванат няколко слънчеви частици, без да изгорят.

Сондата трябва да издържи на температури до 1400° С при запазване на стайна температура за оборудването.

"Най-големият скок в технологията на тази мисия е топлинният щит", обясни Брад Тъкър (Brad Tucker) от Австралийската изследователска школа по астрономия и астрофизика към Националния университет пред ScienceAlert.

"Топлинния щит е дебел 11,5 см въглероден композит, който може да издържи на температури от около 1400 градуса по Целзий. Въглеродният композит наистина ни позволява да направим много по-сложни неща", уточнява Тъкър.

Въглеродът, под формата на материали като нанотръби и графен, вече коренно промени способността ни да направим сонди достатъчно леки да се изстрелват и все пак достатъчно здрави, за да издържат на екстремни температури в най-враждебните условия на Слънчевата система.

"Разбирането на активността на Слънцето и възможността да предсказваме времето от него е от решаващо значение, ако наистина искаме да има хора, които да изследват дълбокия космос, включително да се трудят и живеят на Луната и Марс", заяви Тъкър.

"По-детайлното изучаване на слънчевия вятър, по-точно как се ускорява,  ще отвори възможност за използването му за ускоряване на космически кораби като този, предложен от проекта "Light Sail", отбелязва Тъкър.

Друга загадка на Слънцето е странната температура на короната му, която е няколко милиона градуса повече от повърността му. Въпреки че има няколко хипотези за това защо се случва тази инверсия, повече данни ще позволят да се установи причината със сигурност.