21 ноември 2017
  •  Говорят медиците

НАСА ще тества компактен ядрен реактор за колонистите на Марс

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 07 юли 2017 в 07:0726673
Представа на художник за ядрена електроцентрала, състояща се от четири отделни ядрени реактора, за колонията на Марс. NASA / Kilopower

На полигон в пустинята Невада НАСА през септември ще започнат тестове на компактен ядрен реактор за захранване на мисии към други планети. Агенцията се е върна към този проект преди три години, след 50 години прекъсване.

Способността за генериране на електрическа енергия на други планети е определящ фактор за успеха на тераформирането и колонизацията на други светове. От нея зависи създаването на необходимите условия за живот и изследвания. Според оценките на специалистите от НАСА експедицията до Марс ще изисква около 40 киловатчаса енергия - толкова консумират около 8 къщи на Земята, а от НАСА смятат, че знаят откъде да ги вземат.

В последните три години американската космическа агенция финансира проекта Kilopower, който има за цел разработването на "компактен, евтин, мащабируем ядрен реактор за изследователски цели". Бюджетът на проекта е около $ 15 милиона на година, а през септември, НАСА ще представи плодовете на своя труд - мини-реактор с височина от 1,9 метра с мощност до 1 кВт. Тестовете ще продължат до януари 2018 г. съобщава Space.com.

Последният път, когато НАСА е тествала компактен ядрен реактор е през 1960 г., в рамките на програмата SNAP, която разработи два типа ядрени електрически системи.

Разглеждат се и други възможности за добив на енергия за марсианските колонисти, например, слънчеви панели, но те не винаги са възможни за използване. Например, в лунния кратер Шакълтън, основен кандидат за изграждане на междинна база за колонизация на Марс има вода, но е напълно тъмно. И най-слънчевите райони на Марс получават само една трета от слънчевата светлина, в сравнение с Земята.

"Ако искате да се приземите където и да е, компактният ядрен реактор е вашият основен вариант" - смята Мишел Ракер, инженер от Космическия център Джонсън.

С ядрени реактори в космоса СССР има печален опит, свършил с много скъпо издирване и обезвреждане на паднали на земята (в Канада) фрагменти.

А като се погледне каква енергийна плътност предлагат тези разработки, поне на Марс ползването на соларни панели има сериозни предимства. Реални ползи от ядрени съоръжения ще имаме чак отвъд орбитата на Сатурн.
Като чета коментарите на този "специялист по всичко" винаги си задавам въпроса :Има ли по голям пиндос от "професор"Ганьо Балкански?
Пиндосите ще се местят на Марс. Земята им стана тясна.