26 май 2017
  •  Говорят медиците

НАСА засече загадъчно явление в атмосферата

Геомагнитна буря доведе до изчезването от земната атмосфера на голям брой заредени електрони

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 13 април 2017 в 10:5428750
Снимка: NASA

Наблюдавайки геомагнитните бури учени на НАСА забелязват странно атмосферно явление.

Оказва се, че магнитните бури могат не само да предизвикат допълнителен електрически заряд в горните слоеве на атмосферата, но също така да доведе и до обратния ефект - почти пълното изчезване на електрони от атмосферата на Земята, според сайта на агенцията.

Геомагнитната буря на 19 февруари 2014 е резултат от необичайно голямо освобождаване на плазма от слънчевата корона, насочено към Земята или т.нар. събития на коронално изхвърляне на маса (coronal mass ejection - CME).

Бурята първоначално предизвика области от допълнителни електрони в йоносферата над Северна Гренландия, както обикновено. Но малко по на юг от тези петна, учените с изненада откриват обширни области, простиращи се на 500 до 1000 км, където електроните са "почти напълно липсват". Това състояние се наблюдава в атмосферата в продължение на няколко дена.

До момента причините за това явление са необясними.

Учените предполагат, че феноменът може да е предизвикан от това, че електроните се рекомбинират с положително заредени частици или се изхвърлят от определени области на йоносферата в хоризонтална или вертикална посока.

Електроните в йоносферата обикновено отразяват радиовълните обратно към повърхността на земята, което дава възможност за радиокомуникации на дълги разстояния. Но и липсата на електрони, и прекомерното им количество в този слой може да предизвикат прекъсвания в радиокомуникациите, намаляване на точността на GPS системите, смущения в сателитните връзки и електрозахранването.