17 декември 2017
  •  Говорят медиците

На 10 декември 1815 е родена първата програмистка Ада Лъвлейс

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 10 декември 2017 в 00:0079411
Снимка: wikipedia

Ада Лъвлейс, която е родена на днешната дата през 1815 г., принадлежи на известна фамилия - баща ѝ е великият английски поет Джордж Байрон. Но тя не харесала професията на баща си, а станала математик. Днес лейди Лъвлейс се смята от мнозина за първият в света компютърен програмист.

Тя става ученик на шотландския математик Аугустус де Морган, а по-късно - ученик и помощник на професора по математика в университета в Кеймбридж, Чарлз Бабидж. С него тя полага основите на теорията, която се използва от всички програмисти.

"Кълна се в дявола, че няма да минат и десет години и аз ще изсмуча някакво количество жизнена кръв от тайните на Вселената, и то така както не могат да го направят обикновените смъртни умове и устни. Никой не знае какви ужасяващи енергия и сила се крият, все още неизползвани в това малко крехко същество" - казва Ада.

Но заради епохата, в която живее, графиня Лъвлейс подписва своите математически писания само с инициали. Ето защо, едва след много години, светът разбира, че Ада Лъвлейс е написала първата компютърна програма за Бабидж (за намиране на числата на Бернули) и е предложила термини и понятия, които днес широко се използват - подпрограма, цикъл, работна клетка.

Бабидж я нарича "Магьосницата на числата" (The Enchantress of Numbers).

На нейно име е кръстен един език за програмиране, "АДА", разработен за нуждите на Министерството на отбраната, който се е използвал и за други сложни мащабни проекти, а не само за военни цели.

Enchantress е нещо доста повече от магьосница.

25 декември 2017 в 00:0010186