08 април 2020

На 14 декември 1900 г. се роди квантовата механика

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 14 декември 2019 в 08:0062780
Айнщайн и Макс Планк 1931 г. Снимка: wikipedia

На този ден през 1900г. по време на заседание на Физичното дружество в Берлин Макс Планк е прочел доклада "Към теорията за разпределението на енергията на излъчване на нормалния спектър" (Über das Gesetz der Energieverteilung im Normalspektrum), публикуван в началото на 1901 г. в сп. Annalen der Physik.

В този труд, получил по-късно огромна известност, Планк публикува за първи път една формула, която показва, че електромагнитното излъчване става на отделни порции енергия, които Планк нарича кванти, големината на които е свързана с честота на излъчването  и има вида:

, където коефициентът   е универсална константа, сега е наречена константа на Планк.

Тази идея, че светлината се излъчва от нагретите тела на порции енергия, възникнала у Планк само няколко месеца преди това историческо заседание на Физичното дружество, месеци през които Макс Планк прекарва в усилена работа.

Идеята е изглеждала "безумна", защото по това време се е смятало, че светлината е непрекъснат вълнов процес, а самият Планк, възпитан в духа на класическата наука и противник на хипотезите и революционните идеи във физиката, е бил много смутен от констатациите, до които е стигнал. Но експериментите многократно показали съответствие с формулата и едва тогава решава да докладва за резултата и да представи идеята си на заседанието на Физичното дружество на 14 декември 1900 г.

Така, може да се каже, че днешната дата определя рождения ден на един нов дял във физиката, който я разделя завинаги на класическа и "съвременна" квантова физика.