На 15 юли 1975 г. от Байконур и от Кейп Канаверал стартираха "Союз-19" и "Аполо", за да се скачат за първи път (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 15 юли 2022 в 00:00 9028 0

Мисията Аполо-Союз започва в космодрума Байконур в Казахстан. „Союз 19“ стартира на 15 юли 1975 г. в 8:20 ч. EDT (15:20 българско време), носейки космонавтите Алексей Леонов и Валери Кубасов.

Часове по-късно "Аполо" го последва, излитайки от космическия център "Кенеди" на НАСА в 15:50 ч. EDT (22:50 българско време). На борда са астронавтите Томас Стафорд, Ванс Бранд и Доналд Слейтън.

И двете ракети "Союз" и "Аполо" през следващите два дена извършват орбитални корекции, извеждайки и двете в кръгова, 229-километрова орбита. Трудното скачване е постигнато на 17 юли в 12:12 ч. Когато двата кораба се извисяват над Атлантическия океан. Хора от цял свят наблюдава по телевизията как се развива историческото събитие.

Екипажът на Аполо-Союз, отляво: американските астронавти "Дек" Слейтън, Том Стафорд, Ванс Бранд, руските космонавти Алексей Леонов, Валери Кубасов. Кредит: NASA

Операцията по стиковката на "Союз" и "Аполо" не е била просто свързване на двата кораба в космоса, а всъщност - на две различни технологични системи. Ако се започне с факта, че "Союз" астронавтите дишали въздух, подобен по състав на земния, и на "Аполо" - чист кислород при това с понижено налягане. Дори да се отворят люковете на корабите било невъзможно.

"Странно е две страни да летят в космоса и да не могат да си помагат взаимно в случай на авария. Това бе глупаво. Ние разработихме обща система в случай на авария да си оказваме взаимно помощ", си спомня Леонов.

Маневрата не е била лесна и не само от техническа гледна точка. Подготовката за нея е траела цели три години - космонавтите и астронавтите усвоявали непознатата техника, провеждали съвместни тренировки, учили езици.

Люковете между корабите се отварят в 15:17 и двата космически екипажа сърдечно се поздравяват, официално започвайки съвместна дейност. Астронавтите и космонавтите приемат поздравителни обаждания от генералния секретар на Съветската комунистическа партия Леонид Брежнев и президента на САЩ Джералд Форд, разменят си възпоменателни подаръци и споделят храна.

Руският космонавт Леонов разказа 40 години след знаменателното събитие, че след историческото скачване, предложил на астронавтите на НАСА да пият за това от тубичките, внушавайки им, че в тях има водка, но всъщност били пълни с борш.

"Да, аз исках да развеселя американския екипаж. На всеки дадох туба, на която бе написано "Столичная", "Русская" и "Пшеничная". Казах им, че това е руска традиция и отказ не се приема. Те отначало отказваха, но в края на краищата ги убедих да отворят тубите. Започнаха да пият - оказа се борш ", усмихнат споделя спомените си Леонов.

Астронавтът Доналд К. „Дек“ Слейтън прегръща космонавта Алексей Леонов в космическия кораб „Союз“. Кредит: NASA

Следващият ден е натоварен за обединения екипаж. Бранд се присъединява към Кубасов в "Союз", докато Леонов се присъединява към Стафорд и Слейтън в "Аполо". След като показват на телевизионните зрители обхождайки с камера всеки от корабите, членовете на екипажа провеждат научни експерименти и обядват. По-късно Кубасов и Бранд напускат „Союз“, за да се присъединят към Слейтън в „Аполо“, оставяйки място за Леонов и Стафорд, които се преместват в „Союз“.

Следобед след финалните речи и размяната на подаръци настъпва време астронавтите и космонавтите да се сбогуват. След последното ръкостискане екипажите се оттеглят всеки към своя космически кораб и люковете между двата кораба са затворени.

Двата космически кораба се разделят на 19 юли в 8:02 ч. Когато капсулата Аполо отстъпва назад, тя засенчва слънцето за „Союз“, създавайки първото затъмнение, създадено от човека и дава възможност на космонавтите да заснимат слънчевата корона. След това двата космически кораба се скачват още веднъж и окончателно се разделят в 11:26 часа.

"Союз 19" остава на орбита още едно денонощие за провеждане на експерименти. Мисията му приключва на 21 юли в 6:51 ч. с успешно кацане близо до космодрома Байконур. За "Союз 19" това е първата съветска мисия с изстрелване и кацане, предавани по телевизията.

„Союз“ каца, но "Аполо" все още е на орбита. Астронавтите прекарват допълнителното време в космоса, извършвайки космически научни експерименти за наблюдение на Земята. "Аполо" пада в Тихи океан западно от Хаваите в 17:18 ч. EDT на 24 юли. Това е последното планирано кацане в океан за американските космически полети.

Източник: The Apollo-Soyuz Mission, NASA