06 декември 2019
  •  Говорят медиците

На 15 юли преди 101 години е роден Бъртрам Брокхауз - пионер на неутронната спектроскопия

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 15 юли 2019 в 00:0025020
Снимка: www.cap.ca

На днешната дата преди малко повече век е роден Бъртрам Брокхауз - канадски физик, носител на Нобелова награда за физика за създаването на неутронната спектроскопия.

Ученият е роден на 15 юли 1918 г. в Летбридж, Канада. Получава бакалавърска степен от университета на Британска Колумбия през 1947 г., след което защитава магистърска и докторска степени от университета на Торонто. През 1962 г. става професор в Макмастърския университет, където работи до пенсионирането си през 1987 г..

Брокхауз работи в областта на физиката на кондензираната материя, като изследва дифракцията на неутрони и приложението на това явление в изследване на свойствата на кондензираната материя. За това откритие споделя с Клифърд Шул Нобеловата награда за физика за 1994 г.

Едно от изобретенията на Брокхауз - оригинален триосен спектрометър (1959). Спектрометърът е устройство, което измерва ъгъла, дължината на вълната и енергията на светлината или друг тип радиация, в този случай неутронно лъчение.