21 ноември 2017
  •  Говорят медиците

На 18 септември 1819 е роден Жан Бернар Леон Фуко

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 септември 2017 в 00:0038510
Снимка: www.youtube.com

На днешната е роден френският физик и астроном Жан Бернар Леон Фуко, получил славата си най-вече заради махалото, което носи неговото име.

Махалото на Фуко е експериментално устройство, което позволява да се наблюдава визуално денонощното въртене на Земята. Това е доста дълга (в оригиналната конструкция на Жан Фуко е с дължина 67 м) стоманена тел, на която е закрепена тежест. С течение на времето, равнината на люлеене на махалото се променя и бавно се завърта в посока, обратна на въртенето на Земята, като географското местоположение (географската ширина) се отразява на скоростта на промяната.

Да си представим повърхност, неподвижна спрямо звездите и съответно въртяща се спрямо Земята е много трудно. Земята е твърде голяма, твърде добре сме свикнали с нейната "неподвижност" и да се почувства въртенето ѝ е невъзможно. Махалото на Фуко ни показва ефектът на денонощното въртене, но дори и като го наблюдаваме, не винаги е лесно да се разбере и приеме неговото свидетелство.

Но освен махалото, ясно потвърждаващо въртенето на Земята, Фуко има много други научни заслуги: изобретил е жироскопа, открил е електрическите вихрови токове, по-късно наречени токове на Фуко, определил е скоростта на светлината във въздух и вода с метод (използвайки система от въртящи се огледала), който също носи неговото име.