17 декември 2017
  •  Говорят медиците

На 22 март 1394 г. се е родил астрономът Улугбег

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 22 март 2017 в 10:0723340

Мохамед Тарагай, известен като Улугбег е роден в военния лагер на знаменития си дядо Тимур - завоевател и владетел на Източна, Южна и Централна Азия. След смъртта му, той става владетел на държавата Трансоксиана, приблизително на територията на съвременен Узбекистан, Таджикистан, южен Киргизстан и югозападен Казахстан.

Но Мохамед Тарагай малко се интересува от политика, война и интриги. Според легендата, животът му се променя след като посещава известната обсерватория Насир ал-Дин ал-Туси близо до Табриз. Той се увлича от астрономията за цял живот.

Изгражда своя обсерватория в Самарканд, най-добрата и най-голямата в Централна Азия, подобна на тази на Тихо Брахе. По това време не е имало телескопи и за да повиши точността на измерванията си Улугбег като увеличи радиуса на секстанта до около 36 метра.

След като става управител на Самарканд, Улугбег превръща града в център на световната наука - построява медресе (университет) и поканва най-добрите астрономи и математици на ислямския свят.

Обсерваторията на Улугбег.

Венец на 30 годишната му научна дейност е астрономическият справочник "Zij-i-Sultani" с 994 звезди, считан за най-големият звезден каталог, редом с тези на Птолемей и Тихо Брахе, както и на един друг ислямски астроном Абд ал-Рахман ал-Суфи - "Книга на неподвижните звезди". Справочникът на Улугбег, преведен на латински под заглавие Tabulae longitudinis et latitudinis stellarum fixarum ех observatione Ulugbeighi, до XVII век е бил помагало на европейските астрономи.

Улугбег конструира първия глобус. Той определя дължината на звездната година на 365.2570370 с грешка на +58 секунди. Той също определя наклона на оста на Земята на 23.52 градуса, което остава най-точното измерване в продължение на стотици години. То е по-точно, отколкото по-късните измервания на Коперник и Тихо Брахе.

Освен с астрономията, Улугбег се занимава с география и история. Улугбег е и изключителен математик - съставя точни тригонометрични таблици на синуси и тангенси със стойности, верни на най-малко осем знака след десетичната запетая.

Но научните му способности не му помагат в дворцовите интриги. Наследявайки предишния владетел през 1447 г. застава начело на империята на Тимур. След две години е обезглавен от най-големия си син.

По-късо внукът му Бабур, основател на Могулската империя, поставя останките на големият учен в гробницата на Тимур в Самарканд.

Скулптура на Улугбег в Самарканд.

25 декември 2017 в 00:0010186