13 декември 2019
  •  Говорят медиците

На 23 ноември 1837 е роден Ван дер Ваалс

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 23 ноември 2019 в 00:0049910
Снимка: wikipedia

На днешната дата е роден през 1837 г. Йоханес Дидерик ван дер Ваалс - холандски физик и носител на Нобелова награда по физика в 1910 г.

Ван дер Ваалс работи в областта на теоретичната молекулярна физика. Изучава поведението на молекулите и се занимава с теориите, описващи състоянието на материята.

През 1869 г. открива сили на взаимодействие между молекулите, които по-късно са кръстени на него - сили на Ван дер Ваалс.

През 1873 г. в своята дисертация разработва модел, описващ по един и същи начин и газообразната, и течната фази на веществото. Въз основа на този модел извежда уравнението на състоянието, показващо, че при определена температура изчезват различията във физическите свойства на течността и нейната пара, намиращи се в равновесие. При тази температура, която се нарича критична, плътността на течността и нейната наситена пара стават еднакви и изчезва видимата граница между тях.

За това постижение Ван дер Ваалс получава през 1910 г. Нобелова награда за физика "за работата си върху уравнението за състоянието за газове и течности".