13 декември 2019
  •  Говорят медиците

На 24 октомври 1632 г. е роден Антони ван Льовенхук, конструкторът на микроскопа

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 24 октомври 2019 в 00:0047690

Роденият на днешната дата в холандския град Дефт през 1632 г. Антони ван Льовенхук е бил търговец-манифактурист по професия и гениален изследовател на живата природа по призвание, един от основоположниците на научната микроскопия и най-интересната фигура сред първооткривателите на клетката.

Казват, че след като Антони ван Льовенхук показва на Джонатан Суифт как работи творението му, сатирикът е толкова вдъхновен от идеята, че написва книгата си за пътешествието на Гъливер до страната на лилипутите. И всичко това, защото Льовенхук показва на Суифт микроскопа.

Като младеж Антони работи в магазин за галантерия, където вижда за първи път най-простия микроскоп - леща на статив, използван от текстилните работници и се влюбва от пръв поглед.

Льовенхук така се увлича, че зарязва търговския бизнес. Непрекъснато полира парчета от стъкло, от които прави малки лещи и наблюдава през тях всичко, каквото му попадне - от овча вълна до крилата на муха ... Така един ден не открива неподозирания дотогава невидим „свят на водната капка“ с едноклетъчни водорасли, инфузории, камшичести и други микроорганизми. През 1683 г. той описва и различни видове бактерии: коки, бацили, спирали и с това полага основите на микробиологията.

Лондонското Кралско общество  потвърждава откриването на микробите. За 50 години работа Льовенхук открива повече от 200 микроорганизми и конструира повече от триста микроскопа и достига 300-кратно увеличение.

Наблюдава строежа на мускулни влакна, зъби и различни тъкани, а също и движението на еритроцитите в капилярите. Описва десетки открити от него „малки животинки“, червени кръвни клетки на човек, жаба и риба. Също така потвърждава през 1677 г. наличието на откритите от Луис Доминикус Хам сперматозоиди.

Льовенхук е първият учен, който описва протозои и бактерии и изказва предположението, че те играят роля във ферментационните процеси. Неговият трактат за бълхите е класически, заявявайки че бълхите, също като рибите, кучетата и хората, са същества с определен пол.