21 ноември 2017
  •  Говорят медиците

На 26 август 1743 г. е роден химикът Лавоазие, който разбра какво е горене

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 август 2017 в 22:5117750
Лавоазие и жена му. Снимка: Wikimedia Commons

Антоан-Лоран Лавоазие е наричан основоположник на съвременната химия.

И това не е преувеличение: юрист по образование, той изучава точните и естествените науки от най-добрите професори в Париж, а след това започва собствени изследвания.

И успява: открива ролята на кислорода в горивните процеси, окисляване и дишане, като опровергава теорията за флогистона, разбира от какво се състоят въздухът, водата и диамантите, основава термохимията, открива закона за запазване на материята, въвежда термина "химичен елемент" и "химично съединение", предлага името на химическия елемент азот ...

Големият химик завърша живота си на гилотината. Френската република не се нуждае от учени, а иска да накаже откупчика на данъци в данъчната служба „Ferme Générale".

Математикът Лагранж казва по този повод на друг велик френски математик Д'Аламбер: "Един миг е нужен да се отсече тази глава, а сто години няма да се намери друга такава".

"Химията загуби главата си", коментира фармацевтът Тромсдорф това събитие пред Наполеон. А писателят Станислав Лем поставя екзекуцията на Лавоазие до отравянето на Сократ, убийството на Архимед и изгарянето на Джордано Бруно. Лем нарича всичко това с измислената от него дума "гениокид" - т.е. унищожаване на гении.