18 януари 2020
  •  Говорят медиците

На 29 ноември е роден австрийският физик Кристиан Доплер (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 29 ноември 2019 в 00:0080861
Снимка: wikimedia

Всеки е чувал за ефекта, носещ неговото име. Този ефект остроумно е описан от американския физик Робърт Ууд. Един ден той преминал на червено и бил спрян от полицай. Ууд обяснил провинението си с ефекта на Доплер: при приближаване към източника на светлина, ще се наблюдава повишаване на честотата на източника на светлина и е възможно вместо червено да се види зелено. Но не успял да подведе полицая, който разбирал малко физика. За да се приеме червената светлина за зелена на неподвижен светофар, скоростта на наблюдателя трябва да е меко казано, много голяма. И Ууд все пак е глобен за превишена скорост.

И как да не разбира полицията от Доплеровия ефект, след като го използва в полицейските радари?

Ефектът на Доплер е от голям интерес за астрономите, които използват информацията за промяната в честотата на електромагнитните вълни, излъчвани от движещите се звезди в нашата галактика и извън нея, за да получат информация за тези звезди и галактики. Електромагнитното излъчване на една звезда ще бъде изместено надолу по честота (червено отместване), ако звездата се отдалечава от Земята. От друга страна, ако има възходяща промяна в честотата (синьо отместване) на излъчването на звездата, то тя се приближава към Земята.

Убеждението, че Вселената се разширява, се основава частично и на Доплеровия ефект.

поп Дръвчо 30.11 2015 в 14:28 1
Ако милиционерът се беше сетил да приеме за вярно обяснението на Ууд и да пресметне с каква скорост се е движил та да види червеното като зелено, щеше да му нашие глоба за превишена скорост.

В САЩ на повечето места глобата е пропорционална на превишението на скоростта и една такава глоба лесно би покрила държавния дълг на САЩ.