На 3 екзопланети ни чакат океани от рубини и сапфири

НаукаOFFNews Последна промяна на 20 декември 2018 в 11:14 3564 0

Скъпоценните камъни може да са относително редки и скрити дълбоко под земята тук на Земята, но в космоса не е така.

Астрономи са открили нов клас планети, на които има такова изобилие на съединенията, които съставят сапфирите и рубините, че могат да се бъдат истинска съкровищница, съобщава ScienceAlert.

Тези планети са тип суперземя - плътни планети като Земята и Марс, със състав, голяма част от който са скали, метал или тяхна комбинация, само че много по-големи, но все пак по-малки от Нептун.

Но тази група често обикаля около звездите си много, много по-близо от Земята. Това означава, че ако и сега са на орбита там, където са се образували, техният състав може да бъде много различен. Вместо желязо, подобно на Земята, те ще са богати на калций и алуминий.

Това от своя страна може да означава присъствието на рубини и сапфири, които са съставенни от минерала корунд - кристална форма на алуминиев оксид. Разновидности на корунда са скъпоценните камъни – сапфир (син), рубин (червен).

Разновидности на корунда. Wikimedia Commons

Тези изследвания на учени от университетите в Цюрих в Швейцария и Кеймбридж са публикувани в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Те идентифицират три планети, които може да са от този горещ тип суперземи.

Това са:

1. HD 219134 b, разположенa само на 21 светлинни години в съзвездието Касиопея, с орбита от само 3 дни;
  2. 55 Cancri e, разположенa на 41 светлинни години, с орбита от само 18 часа; и
  3. WASP-47 e, разположенa на 870 светлинни години, също и с 18-часова орбита.

Планетите сe образуват от изстиващите остатъци от диска от прах и газ, наречен протопланетен диск, който се върти около новородената звезда. Електростатичните сили започват да свързват частици от прах и газ, които обикалят звездата в клъстери. Постепенно те се натрупват, а когато придобият достатъчно маса, тяхната гравитация привлича още по-големи парчета и така може да се формира планета.

Под действието на центробежните сили и гравитацията веществото в този облак е разделено - по-тежките и по-масивни елементи са по-близо до звездата и пораждат относително малки скалисти планети като Меркурий, Венера, Земята и Марс, а леките формират газовите и ледените гиганти като Юпитер или Уран. Повечето известни екзопланети от тип суперземя, както и  самата Земя, се формират в области, богати на силиций, желязо и магнезий, които представляват по-голямата част от тяхната маса.

Но планетите, разположени близо до своите звезди, разбира се, са много по-горещи и няма как да са като Земята.

Суперземята HD 219134 b. Концепция на художник. Public Domain

"Много елементи са все още в газова фаза и планетарните градивни елементи имат съвсем различен състав", обяснява астрофизикът Каролин Дорн (Caroline Dorn) от Университета в Цюрих.

Тя и нейният екип провеждат симулации и установяват, че заедно с елементите силиций и магнезий, ще има изобилие на алуминий и калций. И почти няма желязо.

Планетарните магнитни полета се генерират от течно проводящо ядро, което на теория поне не е необходимо да бъде от желязо. Но тези планети, според симулациите на екипа, няма да имат никакво ядро ​​- и следователно няма да имат магнитни полета, или поне това ще са магнитни полета, напълно различни от тези на планетите от Слънчевата система.

Тяхната вътрешна структура също би била съвсем различна и следователно атмосферните условия и охлаждането също ще са различни.

"Това, което е вълнуващо, е, че тези обекти са напълно различни от повечето земни планети", обяснява Дорн в сайта на своя университет.

Back Alley Astronomy

Като начало плътността им ще бъде с 10-20% по-ниска от плътността на Земята и тъй като обикалят толкова близо до звездите, едва ли ще имат дебела атмосфера, поне не и на 55 Cancri e и Wasp-47 e - те са толкова горещи, че атмосферата им би изгоряла.

HD 219134 b е малко по-далеч, така че по-ниската му плътност може да бъде резултат от наличието на магмени океани, макар че изследователите не могат да установят окончателно дали магмените океани могат да имат този ефект.

"Може би [HD 219134 b] блести червено до синьо като рубините и сапфирите", разказва Дорн.

Сравнение в размерите на Нептун и Wasp-47 e . Източник: www.exoplanetkyoto.org

Но ако това е добра новина за любителите на всичко блестящо, има някои малко разочароващи новини за феновете на диамантите.

55 Cancri бе идентифицирана преди това като планета, съставена от диаманти през 2012 г. , заключение, което според екипа е погрешно. Твърдението за наличието на огромно количество въглерод, което би могло да доведе до този невероятен резултат, казват те, не е подкрепено от последващите наблюдения.

Но нищо не е противоречи на констатацията, че на Нептун от небето може да валят диаманти.

Заедно с тези богати на корунд горещи суперземи, диамантените дъждове на Нептун и облаците от корунд на горещите юпитери, галактиката се превръща в доста бляскава съкровищница.