На 30 август 1871 година е роден основоположникът на физиката на ядрото - Ърнест Ръдърфорд

НаукаOFFNews Последна промяна на 30 август 2022 в 00:00 18629 0

Кредит Wikimedia Commons

Ърнест Ръдърфорд е първият, който осъзнава, че ядрото на един атом може да се разцепи и да се отдели голямо количество енергия.

В началото на научната си дейност той предлага идеята за периода на радиоактивния полуразпад, доказва, че радиоактивността е свързана с преобразуването на един химичен елемент в друг, и прави разграничение между алфа- и бета-радиация. През 1908 година получава Нобелова награда за химия за своите „проучвания на разпадането на елементите и химията на радиоактивните вещества“.

Ръдърфорд извършва най-важните си изследвания след получаването на Нобеловата награда. През 1911 година той предлага модел на атома, според който положителният електрически заряд на атомите е концентриран в много малко ядро, опитвайки се да обясни разсейването на алфа-частици при преминаване през златно фолио.

През 1917 година извършва първата експериментална ядрена реакция и ръководи групата, провела първото контролирано делене на атомно ядро през 1932 година.

Първият опит за превръщане на вещества, азот и кислород, направен от Ърнест Ръдърфорд.

Ръдърфорд е виден представител на английската експериментална школа по физика, която се характеризира с желанието да се разбере същността на физичните явления и да се провери дали това може да се обясни от съществуващите теории - за разлика от немската експериментална школа, която тръгва от съществуващите теории и се стреми да ги провери в експеримент.

Той не използва формули и рядко прибягва до математиката, но е блестящ експериментатор, напомнящ Фарадей.

12 ученици на Ръдърфорд стават лауреати на Нобеловата награда по физика и химия.