17 декември 2018
  •  Говорят медиците

На 30 ноември 1602 е роден физикът Ото фон Герике

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 30 ноември 2018 в 00:0040870
Снимка: wikipedia

На днешната дата през 1602 е роден физикът и изобретател Ото фон Герике.

Фон Герике е останал в историята като първият, демонстрирал действието на вакуума. Той е откривателят на електрическото отблъскване и е установил връзката между атмосферното налягане и времето. Изобретил е вакумната помпа, електростатичния генератор и водния барометър.

Изследователските му интереси са широки и разнообразни. Разсъждавайки върху природата на пустотата, той решава да провери с експеримент теорията на Декарт, според която цялото пространство трябва да бъде запълнено с материя. За тази цел направил две медни полукълба около 14 инча (35.5 см) в диаметър. От съединените сфери е изтеглен въздуха като двете полукълба се задържали заедно само със силата на външното атмосферно налягане.

И те не само се задържали заедно, но и шестнадесет коне - по осем от всяка страна - не са били в състояние да ги разделят. "Магдебургските полукълба" са били демонстрирани пред Райхстага в присъствието на император Фридрих III, а след това опитът е повторен в Магдебург и Берлин. При това в Берлин в експеримента са използвани 24 коня. Така публиката била убедена в съществуването на въздушното налягане. След това се пускал въздух между полукълбата и те се разделяли по само себе си.

Така "Магдебургските полукълба" влизат в историята на науката и всички учебници по физика и енциклопедии.

10 декември 2018 в 10:454993