На 30 септември Розета ще се сблъска в Деир ел-Медина на кометата 67P (видео)

Наука ОFFNews Последна промяна на 26 септември 2016 в 14:24 3416 0

Кредит ESA / Rosetta / NavCam - CC BY-SA 3.0 EGD

Мястото, където ще се разбие сондата Розета на кометата Чурюмов -Герасименко.

Този петък 30 септември в 13.40 ± 20 минути български време ще се сложи край на мисията на европейския космически кораб Розета, една историческа мисия, която започна преди 12,5 години, посветена на изучаването на кометата 67P/Чурюмов-Герасименко, съобщи сайтът на Европейската космическа агенция (ЕКА).

Розета ще се разбие в област в района Маат, който се намира на по-малкият от двата дяла на кометата 67P. Той е място на няколко активни ями с повече от 100 м диаметър и 50-60 м дълбочина - от където излизат струи прах от кометата.

Стените на ямите показват интересни еднометрови неравности, които учените смятат, че би могло да са следите на ранните пракомети, от които се е формирала кометата в ранните фази на образуването на Слънчевата система.

Планираното място на сблъсъка.  Снимка: ESA / Rosetta

Розета ще види отблизо тези интригуващи структури на 30 септември. Космическият кораб ще бъде насочена към точка, близо до 130 метра широка, добре оформена яма, която екипът на мисията неофициално нарича Деир ел-Медина, заради древен египетски град с подобен вид и със същото име.

"Подобно на археологическите артефакти, намерени при разкопките в Египет, които разказаха на историците за живота в този град, ямата на кометата съдържа свидетелства за геоложката история на региона" - пише ЕКА в прессъобщението.

Розета ще се насочите към точка в непосредствена близост до Деир ел-Медина, в рамките на елипса около 700 х 500 м.

Източник: ESA/Rosetta

На 24 септември се състоя последната корекция на орбитата на Розета на 16 х 23 км, а в четвъртък апаратът ще се насочи за сблъсък от височина 20 км в нещо като свободно падане и ще се срещне с 67P на следващия ден - кометата има много малка гравитация поради малката си маса и затова падането ще продължи толкова много време. През последните часове всички инструменти на Розета ще бъдат активни, за да иследват кометата отблизо.

Около 14:20 часа ± 20 минути Контролния център в Дармщат, Германия, се надяват да получат сигнал, че Розета вече не е активна и всъщност именно липсата на скокообразния сигнал (виж по-долу) ще означава, че е дошъл краят на мисията Розета.

Накрая едно видео, което показва последните маневри на Розета, които ще доведат до катастрофата в петък и краят на тази изключително успешна историческа мисия.