24 ноември 2017
  •  Говорят медиците

На 8 ноември 1656 г. е роден Едмънд Халей

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 ноември 2017 в 00:0026510

На днешната дата е роден Едмънд Халей - английски кралски астроном, геофизик, математик, метеоролог, физик и демограф. Известният американски астроном Брайън Марсден казва, че за човек от улицата, Слънчевата система се състои от три обекта: планетата Марс, пръстените на Сатурн и Халеевата комета.

На 8 ноември 1656 г.  в Хагерстън, днес част от Лондон, се ражда Едмънд Халей в семейството на заможен производител на сапун.

Едмънд Халей се учи и преподава в Оксфорд, директор е на Гринуичката обсерватория, приятел на Нютон и първи издател на трудовете му. Именно Нютон посъветвал Халей да се заеме с изследване на кометите. И той се заел. И ако хората преди него, в зависимост от образованието си, са смятали кометите или за гняв Господен, или скитници във вселената, Халей първи изчислява орбитите на 24 комети и обърнал внимание на сходствата на параметрите на няколко от тях, наблюдавани в предишните векове. През 1716 той публикува подробни изчисления, които показват, че това е една и съща комета и трябва да се появи в края на 1758. Но не доживява до блестящото потвърждение на своята прогноза, но тази комета носи неговото име, Halley, 1P или Халеева комета.

В статия от 1714 г. Халей прави много смелата догадка, че метеорите, които били считани преди за възпламенени земни изпарения са по-скоро резултат от срещата на Земята със случайни тела междупланетна материя - космическите метеорити.

Халей е първият, който обръща вниманието на астрономите към един мистериозен обект - мъглявините. В статията от 1715 г. той заявява, че това са светещи със собствена светлина космически обекти (а не уплънения на "небесната твърд" отразяващи слънчевата светлина, както са смятали мнозина по негово време). Халей прави и едно мащабно заключение, изпреварило времето си, че такива обекти във Вселената, "без съмнение" са много повече и че "те могат да заемат огромни площи, може би, не по-малко от цялата наша Слънчева система".

Халей изказва и идеята, получила името фотометричен парадокс: ако пространството на Вселената има безкраен брой звезди, нощното небе не трябва да бъде черно, а трябва да бъде силно осветено цялото.

Едмънд Халей много остроумно е определил площите на английските графства, без да ги измерва и изчислява - това е било невъзможно по негово време. Той просто ги претеглил - разбира се техните изрязани изображения. И ги сравнил с картата на цяла Великобритания, чиято площ била известна.