18 юни 2018
  •  Говорят медиците

На Луната са открити следи от гигантски сблъсък с протопланета

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 21 юли 2016 в 10:1037760
NASA/Northeast Planetary Data Center/Brown University

Преди около 3,8 милиарда години астероид с диаметър 250-300 км се е ударил в Луната, твърдят учени. По-ранни оценки са приемали, че диаметърът на обекта е бил около 80 километра.

Изследването е публикувано в списание Nature,

Снимка: NASA/Northeast Planetary Data Center/Brown University

До тези заключения са стигнали изследователи от Университета Браун (Brown University) анализирайки възможните сценарии за формиране на геология на Морето на дъждовете (Imbrium Basin) на Луната, чийто диаметър достига 1250 км, пише Science Daily

"Ние показваме, че Морето на дъждовете вероятно е образувано от наистина огромен обект, достатъчно голям, за да бъде класифициран като протопланета", заяви Петер Шулц (Peter Schultz), професор по геология и планетарни науки в Университета Браун. "Това е първата оценка за размера на удара в Морето на дъждовете, който се основава до голяма степен на геоложките особености, които виждаме на Луната."

Снимка: NASA/Northeast Planetary Data Center/Brown University

Тялото вероятно принадлежи на клас Е на обекти от астероидния пояс между орбитите на Марс и Юпитер.

Траектории на фрагментите на протопланетата. Източник: Peter Schultz

Новото проучване позволи да се уточнят размера и масата на небесното тяло. Според планетарните учени най-вероятно в ранните етапи на формирането на скалистите планети от Слънчевата система околността им е била населена с голям брой подобни протопланети или големи астероиди.