17 декември 2017
  •  Говорят медиците

На МКС са намерени "долетели от космоса" живи бактерии

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 28 ноември 2017 в 00:0038170
Международната космическа станция. Снимка: NASA

Руският космонавт Антон Шкаплеров заяви, че са намерени живи организми на корпуса на Международната космическа станция и те вероятно са "извънземни".  Той добавя, че микроорганизмите са под формата на бактерии и проби от тях ще бъдат свалени на Земята, за да бъдат проучени, съобщава IBTimes UK.

"Бактериите не са били там по време на старта на модула на МКС, така че те трябва да са прелетели от някъде в космоса и са се настанили на външния корпус", казва Шкаплеров, бордов инженер на експедиция, който ще направи третото си пътуване до космическата станция през декември като част от експедиция 54, предаде руската информационна агенция ТАСС.

"Имаме указания от Земята откъде трябва да вземем намазки, например, на места, където се изхвърлят отпадъците от горивото, отделяни по време на работа на двигателите или от местата, където повърхността на станцията е затъмнена или, напротив, където често попада слънчева светлина", - разказва космонавтът. По време на рутинно събиране на намазки, космонавтите се натъкват на проби бактерии, които никога преди това не са виждали, отбелязва той.

След това пробите се донесени на Земята за по-нататъшно проучване. Учените вече ги изучават. Анализът им досега показва, че те не представляват заплаха за нас.

Експериментите "Тест" и "Биориск" изследват жизнеността на земните бактерии. Те се извеждат в открития космос на специални подложки и се монтират от външната страна на космическата станция. Намерени са бактерии, които в продължение на 3 години продължават да живеят и се чувстват добре в условията на космически вакуум и сурови температурни колебания в диапазона от -150°С до 150°С.

Антон Шкаплеров. Снимнка: naked-science.ru

Бактериите от космоса може да са различни по същия начин, както щамовете на различните бактерии на Земята. "Това не са чужди форми на живот", заяви  Олег Волошин, говорител на Института по биомедицински проблеми на Руската академия на науките. "Този експеримент бе проведен, за да се види дали бактериите могат да оцелеят на повърхността на МКС, могат ли да бъдат отнесени на такава височина с атмосферните потоци".

Роскосмос, подкрепени от редица други учени, призовава да се актуализира определението за "биосфера" от 20 км на 400 километра над повърхността на планетата след откриването на земните бактерии на тестовите проби на МКС.

Има популярна теория, че животът на Земята е започнал от микроорганизми, пътуващи през пространството в потоците от междупланетен прах.

Космическият прах може да разпространява живота между планетите

Според проучване, представено в списание Astrobiology, бързо движещите се потоци от междупланетни прахови частици, които непрекъснато бомбардират атмосферата на нашата планета, може да доставят миниатюрни организми от далечни светове, както и да изпратят земни организми на други планети.

Изследователи от Университета в Единбург, Шотландия, предполагат, че потоците прах могат да се сблъскват с биологични частици в атмосферата с достатъчно енергия и да ги изхвърлят в космоса. Това събитие ще позволи на бактерии и други форми на живот, за да се пренасят от една планета на друга в Слънчевата система и дори извън нея.

Учените показаха как мощните потоци космически прах, които могат да се движат със скорост до 70 км в секунда, които се сблъскват с частиците в атмосферата. Те откриват, че фините частици, които съществуват на надморска височина от 150 километра над земната повърхност, може да бъдат избити извън пределите на влияние на земната гравитация от космическия прах и в крайна сметка да стигне до други планети.

25 декември 2017 в 00:0010186