На Марс е намерен необходим за появата на живота елемент

НаукаOFFNews Последна промяна на 08 септември 2017 в 00:01 5660 1

Инструментите на марсохода Curiosity откриха производни на елемента бор, което означава, че в миналото Червената планета е била годна за живот.

Констатациите на изследователите са публикувани в списанието Geophysical Research Letters.

Производните на бора, боратите, са необходими за появата на РНК. На Марс те се срещат в жилите калциев сулфат, които излизат на повърхността на планетата. Учените смятат, че боратите може да присъстват в марсианските подземни води, които са образували тези жилки. Вероятно боровите деривати са част от изпарилите се минерализирани утайки, останали след изпаряване на солените езера. Тези утайки постепенно се разтварят и боратът може да попадне във водите, които текат под повърхността на Марс. Изследователите смятат, че тези води са леко алкални и тяхната температура може да бъде от 0 до 60°С.

Боратите стабилизират монозахаридът рибоза - един от основните елементи на РНК. Подобно на ДНК, РНК може да съхранява генетична информация. РНК може да изпълнява няколко различни функции. Заради това възниква хипотезата за "РНК-света". Според нея на един от първите етапи на появата на живота РНК е предавала наследствена информация. Новото откритие показва, че в древния Марс може да е имало условия, подходящи за появата на живот на базата на РНК.

За наличието на борати на Марс се е знаело и преди това. Съединенията са открити в марсианския метеорит, открит в Антарктида през 2013 г. Новото проучване показва, че боровите деривати съществуват и на съвременния Марс.

08.09 2017 в 16:47

Умрем от любопитство как па на Марс някой си е представял да няма бор.