20 януари 2022

На днешната дата е роден биологът Томас Робърт Чек, открил каталитичната функция на РНК

| На този ден 08 декември 35780
Снимка: Wikimedia Commons

На днешната дата, 8 декември, през 1947 г. е роден aмериканският биохимик и молекулен биолог Томас Робърт Чек, който заедно със Сидни Алтман е удостоен с Нобелова награда за химия през 1989 г. за откритията си относно РНК (рибонуклеинова киселина).

Преди изследванията на Чек върху РНК повечето учени смятаха, че протеините са единствените катализатори в живите клетки.

Откритията както на Чек, така и на Алтман отхвърлят схващането, че РНК е просто генетичен пратеник - междинен продукт в синтеза на протеини от ДНК.

Чех показа, че РНК може да има независима каталитична функция, "рибозим", подпомагаща химическа реакция, без да се консумира или променя.

Това откритие има голямо значение за генното инженерство, както и за разбирането как е възникнал животът.

Основният фокус на изследванията на Чек е процесът на транскрипция в ядрото на клетките. Той изучава как генетичният код на ДНК се транскрибира в РНК. През 1982 г. Чек показа за първи път, че молекулите на РНК не се ограничават до функцията на пасивни носители на генетична информация – те могат да изпълняват каталитични функции и да участват в клетъчните реакции. РНК може да катализира разрязването и снаждането на себе си, причинявайки отцепването на малък фрагмент от него. РНК ензимите са известни като рибозими и са се превърнали в нов инструмент в генното инженерство. Те също така имат потенциала да осигурят нови терапевтични ефекти – например имат способността да унищожават и разцепват нахлуващите вирусни РНК.

Втората област на изследване на Чек са теломерите, структура, която защитава краищата на хромозомите. Теломерите се скъсяват с всяко дублиране на ДНК и трябва да се удължават всеки път. Той изучава теломеразата, ензим, който копира теломерни последователности и ги удължава. Протеиновите субединици на теломеразата включват нов клас обратни транскриптази, ензими, за които се смяташе, че са ограничени до вируси и транспонирани елементи. Теломеразата се активира при 90% от раковите заболявания при хората. Следователно, лекарство, което потиска нейната активност, може да бъде полезно при лечението на рак.