24 октомври 2018
  •  Говорят медиците

На тази дата: За първи път в света космически кораб влезе в орбита около Луната.

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 03 април 2018 в 00:0016860
Луна-10 Снимка: Wikimedia Commons

На 31 март 1966 г. от Байконур бе изстреляна ракетата "Молния-М", която изведе междупланетната автоматична станция "Луна-10" по траектория към Луната.

На 3-ти април станцията "Луна-10" за първи път в света зае орбита около Луната с най-отдалечена точка на 1000 км (апоселений) и най-близка - 350 км (периселений) и орбитален наклон към екваториалната плоскост на Луната 72°. Станцията направи 460 обиколки около Луната и извърши 219 комуникационни сесии със Земята.

На 30 май 1966 г. междупланетната автоматична станция "Луна-10" приключи активното си съществуване поради изчерпване на заряда на химическите батерии - тя не бе оборудвана със слънчеви панели.

Орбиталните измервания позволиха да се установи несферичността на гравитационния потенциал на Луната. Това е първият признак за значителната нееднородност на недрата на Луната. Освен това е определена стойността на масата на Луната.