19 октомври 2017
  •  Говорят медиците

На тази дата бе обявено за първи път откриването на гравитационните вълни (видео)

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 11 февруари 2017 в 18:0232910
LIGO обяви два пъти, че е откривал гравитационни вълни. Концепция на художник от двойни системи сливащите се черни дупки за GW150914 (ляво изображение) и GW151226 (вдясно изображение). Снимка: LIGO / A. Simonnet

На 11-ти февруари 2016 изследователите от детекторите LIGO в Съединените щати съобщиха, че са регистрирали първите гравитационни вълни, прогнозираните вълни на пространство-времето от Алберт Айнщайн преди повече от сто години.

Те бяха предизвикани от сблъсък на две черни дупки на 1,4 милиарда светлинни години от нас и наречени събитие GW150914.

Двата детектора на Advanced LIGO, този в Ханфорд и вторият - Ливингстън, САЩ, са забелязали с разлика от 0.4 секунди вълните, причинени от две сливащи се черни дупки в пространството, едната 36-пъти по-тежка от Слънцето, а другата - 26 пъти.

След първия период на наблюдение, в който бе открита втора гравитационна вълна, GW151226, детекторът LIGO е спрян и модернизиран.

Приблизителните места на двете гравитационни вълни, открити досега от LIGO са показани на тази небесна карта на южното полукълбо. Цветните линии представляват различни вероятности за произхода на сигнала: външната лилава линия дефинира региона, където се прогнозира, че сигналът е дошъл с ниво на сигурност 90%, вътрешната жълта линия определя целевия регион при ниво на сигурност 10%.

На 30 ноември 2016 г. започна втората наблюдателна кампания на LIGO. След ъпгрейта на детектора LIGO ще може да се наблюдава по-далеч в пространството и още до 25% допълнително гравитационни вълни. И сега, да се надяваме, че ще може да открива гравитационни вълни не само от сливащите се черни дупки, но също така и гравитационни вълни, причинени от сливането на неутронни звезди.

Чувствителността на двата детектора е по-голяма, което прави възможно LIGO да регистрира:

• гравитационни вълни до 70 Mpc (мегапарсека) от черни дупки с най-малко 1,4 слънчеви маси всяка или
  • гравитационни вълни до 300 Mpc, ако са най-малко 10 слънчеви маси всяка или
  • гравитационни вълни до 700 Mpc, ако те са най-малко 30 слънчеви маси всяка.

*1 Mpc е равен на 3.26 милиона светлинни години

Все още не са публикувани новини за новооткрити гравитационни вълни в сайта на LIGO.

За да отбележи откриването на гравитационните вълни през 2017 г. списание New Scientist отбеляза събитието с това интересно видео.

А на сутринта, на 12 февруари 2016, бе заснето това развълнувано видео в редакцията на НаукаОFFNews.

Видео към новината