21 януари 2021

На тази дата през 1818 година е роден Джеймс Джаул

| На този ден 24 декември 11420
Кредит: Wikimedia Commons

Джеймс Джаул е английски физик с дълъг списък открития и със съществен принос за формулирането на основния закон на природата - Законът за запазване на енергията.

Роден в заможно семейство Джеймс Джаул получава образованието си в своя дом - като частен ученик на известния учен Джон Далтон, който му преподава математика, химия и физика. Под негово влияние Джеймс започва да експериментира във физиката на деветнадесетгодишна възраст. На двадесет и три години той доказва, че топлината, отделяна от проводник при преминаване на електрически ток, е пропорционална на квадрата на силата на тока и съпротивлението на проводника. Независимо от Джаул, този закон е открит от руския физик Хайнрих Ленц и затова се нарича закон на Джоул-Ленц. Няколко години по-късно, все още младият Джоул открива втория закон, който носи неговото име: законът на Джаул гласи, че вътрешната енергия на идеалния газ зависи само от неговата температура и не зависи от неговия обем.

Списъкът на откритията на Джоул е дълъг, но първата точка във всички енциклопедии е експерименталното обосноваване на закона за запазване на енергията. За тези, които не помнят, първият закон на термодинамиката, както се нарича  законът за запазване на енергията, приложен към термодинамичните процеси, в най-простата си формулировка звучи така: съществуването на вечен двигател, който извършва работа, е невъзможно без черпене на енергия от някакъв източник.

Откривателят на основния закон на физиката обаче е син на своето време. Той е смятал например, че електрическите двигатели никога няма да изместят коня, защото е изчислил, че цената на цинка, изразходван в батериите, е по-голяма от цената на овеса, който конът ще изяде, докато свърши същата работа.