07 август 2020

На тази дата стартира рентгеновата обсерватория „Чандра“ (снимки, видео)

| На този ден 23 юли 7670
Рентгеновата обсерватория "Чандра". Кредит: NASA/CXC & J.Vaughan

Рентгеновата обсерватория „Чандра“ е изстреляна  на 23 юли 1999 г. от космодрума на космическия център "Кенеди" с помощта на транспортния космически кораб "Колумбия".

"Чандра" е част от проекта на НАСА на „Големите обсерватории“, заедно с космическия телескоп "Хъбъл", космическия телескоп „Спицер“ и "Комптон".

Обсерваторията „Чандра“ е разработена за изследване на отдалечени обекти, излъчващи се в рентгеновия диапазон; Чрез комбиниране на данни от този телескоп с други, като например данни на "Хъбъл" и "Спитцер", астрономите могат да получат рентгенови снимки на екзотични среди, които да помогнат за разбирането на структурата и еволюцията на Вселената.

Изображение на Abell 2146 - сблъсък на два галактически клъстера. Съставен от данни на Чандра и Хъбъл.  Кредит: X-ray: NASA/CXC/Univ. of Waterloo/H. Russell et al.; Optical: NASA/STScI

Изображение на централния район на Млечния път. Кредит: X-Ray:NASA/CXC/UMass/D. Wang et al.; Radio: NRF/SARAO/MeerKAT

Изображение на богат на кислород остатък от свръхновата G292.0+1.8. Кредит: NASA/CXC/SAO

Рентгеновите лъчи се произвеждат в Космоса, когато материята се нагрява до милиони градуси. Такива температури се появяват там, където има силни магнитни полета, екстремна гравитация или експлозивните сили.

Огромните облаци горещ газ в галактиките на няколко милиона светлинни години могат да съдържа достатъчно материя, от която да се формират трилиони звезди. Рентгеновите телескопи могат да проследят и горещия газ от избухнала звезда или да открият рентгенови лъчи от завихрянето на материята в близост до хоризонта на събитията на черна дупка.

Изображение на клъстер OB-звезди в Лебед OB2. Съставен от данни на Чандра и данни от телескопа Isaac Newton. Кредит: NASA/CXC/SAO/J. Drake et al; H-alpha: Univ. of Hertfordshire/INT/IPHAS; Infrared: NASA/JPL-Caltech/Spitzer

Рентгеновата обсерватория "Чандра" може да изследва тези горещи, бурни региони на космоса. Тя е най-мощният рентгенов телескоп в света. Той има осем пъти по-голяма разделителна способност и е в състояние да открие 20 пъти по-слаби източници от всеки предишен рентгенов телескоп.

Филм за 20-годишнината на рентгеновата обсерватория "Чандра".