18 септември 2018
  •  Говорят медиците

На този ден приключва космическата програма на НАСА "Космическа совалка"

Това се случва с приземяването на совалката Атлантис

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 08 юли 2018 в 00:0031040
Снимка: www.howitworksdaily.com

На днешната дата през 2011 г. приключва космическата програма на НАСА Космическа совалка с приземяването на космическата совалка Атлантис.

Космическата совалка е американски космически кораб за многократна употреба. Първия старт на совалката е на 12 април 1981 г., а последния – на 8 юли 2011 г. За този период са осъществени общо 135 космически полета.

Космическите совалки носят космонавти на борда си, както и товари като изкуствени спътници и части за космическите станции в ниската околоземна орбита, в горната част на атмосферата или термосферата. Обикновено екипажът се състои от 5 до 7 члена. Максималния товар, който може да бъде носен от совалката е с тегло 22 700 кг. Космическата совалка е първият космически кораб за многократно използване.

Космическата совалка Атлантис е част от флотилията „Спейс Шатъл“ на НАСА. Тя е четвъртата построена совалка, която изпълнява мисии в космоса. След катастрофите на Чалънджър и Колумбия, Атлантис е последната действаща совалка на САЩ.

Атлантис прави първият си полет през октомври 1985 г., който е определен като военен, първи от общо петте такива полети. През 1989 г. космическата совалка извежда две космически сонди – Магелан и Галилео, а през 1991 г. извежда гама лъчева обсерватория Комптън. През 1995 г. совалката прави седем полета до руската космическа станция Мир. При втория полет Атлантис носи и скачващ модул, с който е осъществена размяна на американски и руски космонавти.

От ноември 1997 до юли 1999 са направени 165 модификации върху совалката, включително и монтиране на стъклена кабина. Оттогава са направени шест полета със совалката, като всички са свързани с дейността по изграждането на Международната космическа станция. През октомври 2002 6-членния екипаж на Атлантис извършва единадесетдневна мисия на МКС, която включва три излизания в открития космос.

До 2011 г. Атлантис прави 33 полета, като последният и полет е изобщо последен по програмата „Спейс Шатъл“. Последният 33-ти старт е осъществен на 8 юли 2011 г. със съкратен до четирима астронавти екипаж. След приключване на експлоатацията совалката е пренесена в музея на Космическия център „Джон Кенеди“ в Кейп Канаверал.

Совалката Атлантис, заедно със совалката Колумбия, участва в снимките на филма „Армагедон“, излязал на екран през 1998 г.

11 септември 2018 в 00:254112