На живо: Излитането на ExoMars с български апарат на борда

Наука ОFFNews Последна промяна на 14 март 2016 в 09:04 6561 0

ExoMars Trace Gas Orbiter. (ESA)

Днес, понеделник 14 март в 09:31 UTC (11:31 бълг. време) е насрочено излитането на ExoMars 2016 с ракетата "Протон" от космодрума Байконур.

ExoMars е съвместна мисия на "Роскосмос" и Европейската космическа агенция (ЕКА), състояща се от два етапа. Първо като част от експедицията ExoMars 2016, към Марс сега ще се отправи орбиталната станция (Trace Gas Orbiter - TGO) и спускаемият модул "Скиапарели" (Schiaparelli). През 2018 г. се планира на Червената планета да се спусне марсоход и повърхностна научна платформа. И двата старта ще бъдат изпълнени с ракетата "Протон" от космодрума Байконур.

Целите на мисията е да се намери метан в атмосферата на Марс, наличието на който ще потвърди възможен живот на Червената планета, както и проверка на ключови технологии за втората експедиция ExoMars, насрочена за 2018.

В космическата сонда Trace Gas Orbiter ще се използва и българска апаратура "Люлин-МО", създадена от Института за космически изследвания и технологии (ИКИТ) към БАН. Апаратурата "Люлин-МО", която ще изследва космическата радиация, е част от руския неутронен спектрометър FREND на орбиталния спътник TGO на "ЕкзоМарс". "Люлин-МО" е финансирана и разработена по договор на ИКИТ-БАН с Института за космически изследвания към Руската академия на науките (РАН).

Гледайте на живо старта от стрийма, предаван от Европейската космическа агенция.

И от Роскосмос:

Ако мисията ExoMars намери доказателства за живот, изследователите на програмата се надяват, че откритието ще вдъхнови едно бъдещо пътуване до Марс, което да донесе проби обратно на Земята.