16 декември 2017
  •  Говорят медиците

Наблюдавано е необяснимо периодично потъмняване на млада близка звезда

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 18 декември 2016 в 14:2255301
Промените на кривата на блясъка на RIK-210. Данните са синхронизирани по фаза в период от 5.6685 дни. ( David et al., 2016.)

Астрономи са забелязали още една звезда, чиято яркост периодично спада като KIC 8462852 (Таби), за която дълго се говореше, че има извънземна цивилизация, а потъмняванията са от инженерно съоръжение, подобно на "сферата на Дайсън".

Резултатите от наблюденията и правдоподобни обяснения на феномена са описани в доклад, публикуван онлайн в сайта за препринти arxiv.org.

Звездата RIK-210 се намира в т.нар OB-асоциацията Скорпион - Кентавър на 472 светлинни години от Слънцето. Спадовете в блясъка й по-високи от 15%, но за разлика от звездата Таби, затъмненията възникнат при честота от 5,67 дни и са синхронизирани с периода въртене на звездата.

Това, което озадачава учените, загадката зад това затъмняване е, че не може да бъде причинено от засенчваща звезда-партньор или кафяво джудже, пише Phys.org

RIK-210 е на около 5 до 10 милиона години, около два пъти по-масивна от Слънцето и има радиус от приблизително 1,24 Слънчеви радиуса. Звездата наскоро бе наблюдавана при удължената мисия на космическата обсерватория на НАСА "Кеплер", известна като К2 (кампания 2), с продължителност от 22 август до 11 ноември, 2014 г. Екип учени, водени от Тревър Дейвид (Trevor David) от Калифорнийския технологичен институт (Caltech) анализираха данните, предоставени от К2.

"Ние открихме преходни, подобни на транзитни, по-тъмни събития в рамките на K2 в серия фотометрии на младата звезда RIK-210 в OB-асоциацията Горен Скорпион. Тези затъмнявания са променливи по дълбочина, продължителност и морфология", пишат учените в доклада.

Учените изключват възможността за затъмнение, причинено от втора, по-малко ярка звезда или кафяво джудже. Освен това, затъмнението не може да бъде причинено от единично сферично тяло, тъй като всеки път то има различна форма и продължителност. Според учените, причината може да е облак с необичайно студена плазма в магнитосферата, въртяща се синхронно със звездата.

Звезда с този размер няма конвекция на повърхността си и няма значими магнитни полета, за да има петна - еле па такива големи.

Тва доколкото знаем де.