Над 800 души полетяха към Марс и надникнаха в дълбините на човешкия мозък на форума за популярна наука Ratio на 10 ноември

Ratio Последна промяна на 13 ноември 2018 в 00:00 4301 1

Гостите имаха възможност да изкачват стълби в марсианска гравитация като част от специален експеримент.

Деветото издание на форума за популярна наука Ratio се случи този уикенд пред пълна зала в София.

Научното пътуване премина през различни теми – стартира с миниатюрните неврони в мозъка и едва забележими екзотични мухи и стигна до пътуване към Марс и възможността за съществуване на други вселени.

Огромният интерес към събитието бе доказан от факта, че билетите свършиха седмица по-рано, а организаторите вече обявиха следващото издание на форума на 15 юни 2019 г.

В почивките пък гостите успяха да тестват гравитацията на Марс в специално изградения гравитационен павилион, да видят на живо космически експерименти и още.

Денят започна с темата за мухите. Д-р Ерика МакAлистър от Природонаучния музей в Лондон развенча погрешни, но често срещани схващания за тези насекоми. Ентусиазмът ѝ се оказа заразителен и след края на презентацията много гости коментираха, че вече са фенове на мухите.

След почивката проф. д-р Томас Науман представи хипотезата за мултивселена и какво би означавало, ако тя се окаже вярна – ако всъщност съществуват неизброимо количество вселени. Проф. Науман разказа колко много са факторите, превърнали вселената ни в подходящо място за зараждането на живот. Дори при малки разлики в основните физични закони това би било невъзможно.

Живеейки в тази перфектно балансирана вселена, ние хората постоянно гледаме към звездите. Дискусионният панел на Ratio бе посветен на мечтата и реалните планове да се превърнем в космическа цивилизация. В темата свои гледни точки споделиха Себастиан Фредериксън, архитект и съосновател на SAGA Space Architects, Диего Урбина, част от екипажа на най-дългата симулация на космически полет, Марс500, и д-р Владимир Божилов, преподавател в катедра „Астрономия“ на Физически факултет на Софийски университет.

Дискусията премина през различни въпроси, от най-общите технически въпроси за стигане до Червената планета до чисто битови проблеми, които могат да възникнат при дългото пътуване до там. Диего Урбина сподели, че основен въпрос при симулацията Марс500 е било напасването на навиците на различни членове на екипажа. Руснаците предпочитат да вечерят тихо, но след това пият чай, по време на което се отдават на разговори, докато за французина в екипажа е непривично да вечеря, без да говори. Затова екипът напасва така графика си, че вечерята на французина съвпада с времето за чай. Д-р Божилов пък обеща на публиката конкретна дата за първото пътуване на хора до Марс – 10 ноември 2028 г.

Освен основните теми на сцената, организаторите бяха подготвили и много интересно съдържание в почивките, което беше обвързано с космическата тема. Ключова част от събитието беше гравитационният павилион, в който гостите на Ratio можеха сами да тестват предизвикателствата на движението при ниска гравитация, каквато ще срещнем на Марс. До него имаше място за експерименти от „Корпуса за бързо гърмене“, които демонстрираха на какви изпитания е подложена обвивката на Международната космическа станция. Екипът на научния център „Музейко“ отговори дали звукът се разпространява във вакуум, както и на серия други въпроси, с различни експерименти.

От огромния космос фокусът на форума се пренесе върху миниатюрите неврони в човешкия мозък, благодарение на проф. д-р Ален Бюсон от университета Grenoble Alpes. Той разказа за начина, по който новите преживявания променят организацията на мозъка – например, как се увеличава размерът на хипокампуса, специализирана зона в мозъка, колкото повече познания трупат шофьорите на такси за града си.
Събитието завърши с едночасов панел, диктуван от въпросите на публиката.

Деветото издание на Форума за популярна наука Ratio се организира с подкрепата на Melon Tech, SiteGround, Sutherland, SBTech, Tickey, MentorMate, Dreamix, SumUp и Училища „Европа“. Билетите за следващото юбилейно издание на форума вече са налични – можете да ги намерите на сайта на Ratio.

wth

13.11 2018 в 11:11

"Проф. Науман разказа колко много са факторите, превърнали вселената ни в подходящо място за зараждането на живот. Дори при малки разлики в основните физични закони това би било невъзможно."

Много ми е интересно как ианче интелигентни хора могат да бъдат толкова тесногърди. Няма ли възможност е в една мултивселенна реалност да има безкраен на брой и вид форми на живот, няма щи нищо общо с нашите ограничени възприятия?