Надпис "Произведено в Китай" позволи точно да се датира корабокрушение от 12-и век

НаукаOFFNews Последна промяна на 17 май 2018 в 16:22 5331 0

Кредит The Field Museum

Керамика с надпис "Произведено в Цзянин фу"

Етикет на 800 години "Произведено в Китай" разкри нови следи от  изгубената история на едно корабокрушение и неговия товар.

Загадъчният кораб e потънал в Явайско море, край бреговете на Индонезия, преди стотици години. Дървеният му корпус се е разпаднал с течение на времето, оставяйки само скъпоценния товар.

Изследователите използват надпис върху керамичен съд, посочващ града на производството, за да предефинират датата на корабокрушението със сто години по-рано от предполагаемото досега. Според това, което съобщават археолозите в сайта на музея Филд (The Field Museum), корабът, натоварен с керамика и луксозни стоки, е потънал през XII век. По това време управителите на империята Сун насърчават своите поданици към морска търговия, опитвайки се да заемат мястото на мощната морска империя Шривиджая, която е затънала в междуособици и войни.

Империята Сун, заемаща територията на днешната южна част на Китай, е съществувала между 960-1279 години. Образуването й слага край на разпокъсаността на Китай, продължила няколко десетилетия. След обединяването на държавата се развиват селското стопанство и занаятчийското производство, включително металообработващи, тъкачни и керамични работилници, корабостроителници, фабрики за сол и хартия. В крайбрежните провинции се появяват няколко големи пристанища и започва да се развива търговията. Стоките от производството на империята Сун достигат дори Северна Африка. Въпреки това, в средата на XIII век империята е подложена на нападенията на монголите, които през 1279 г. я завладяват и основават династията Юан.

По същото време, заедно с империята Сун, на територията на съвременна Малайзия и на островите Суматра и Ява съществува морската държава Шривиджая, която не само произвежда подправки, порцелан, коприна, слонова кост, но също така и контролира морската търговия в региона. През 11-ти и 12-ти век владетелите на Южна Индия атакуват Шривиджая, въстават васалските държави, което отслабва влиянието й в морето. По това време владетелите Сун увеличават търговския си флот и започват да се конкурират с флота на Шривиджая.

Очевидно, по това време един от търговските кораби на империя Сун потъва край бреговете на Ява. На борда му има огромен товар от луксозни стоки и керамични съдове (според археолозите те са били около 100 хиляди, около 30 тона). Местни рибари откриват останките от корабокрушението през 80-те години на миналия век. В средата на 90-те години частната изследователска компания Pacific Sea Resources изважда някои от находките от дъното и над 7500 от тях са предадени вМузея по естествена история Филд в Чикаго. През 90-те години археолозите извършват радиоизотопен анализ на керамичните парчета и датират от корабокрушението през втората половина или края на 13 век. Те предполагат, че корабът идва от китайското пристанище Цюанджоу до град Тюбан на остров Ява.

Съдове от потъналия кораб. The Field Museum

През 2014 г. служителят на музея археологът Лиза Низиолек (Lisa Niziolek) се консултира с китайски и японски експерти по средновековна керамика и открива, че някои от артефактите приличат на керамиката, произведена през в ХI и ХII век. Освен това на някои  съдове е запазен надписът "Произведено в Цзянин фу" (подобно на съвременното "Made in China"). В империята Сун Цзянин е столицата на една от префектурите (фу), но това име е носила от 1162 до 1279 години. След завладяването на страната от монголите, те разширяват административните райони на страната и Цзянин става столица на по-голямо образование (лю). Това означава, че най-ранната дата на корабокрушението може да бъде 1162 г.

Слонова кост от товара на потъналия кораб. The Field Museum

Освен това, американските, японските и китайските археолози провеждат още един радиоизотопен анализ, този път с по-точния метод на ускорителната мас-спектрометрия и датират останките от смола и слонова кост, които са били в товара на китайския кораб. Тяхната възраст варира от 889 до 1261, най-вероятно са от X-XII век.

"Това е период, когато китайските търговци започват да развиват морската търговия по-активно, разчитайки повече на морските пътища, отколкото на Пътя на коприната", разказва Низиолек. "Това корабокрушение се е случило в епохата на важни промени".

Най-важното
Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !