Наистина ли яденето на месо е изиграло голяма роля в човешката еволюция?

Ново проучване поставя под въпрос едно старо еволюционно предположение.

Ваня Милева Последна промяна на 26 януари 2022 в 00:01 7426 0

Homo erectus в Източна Африка, заобиколен от съвременна фауна. Кредит: Mauricio Anton

Колко е централно мястото на яденето на месо в нашата еволюционна история? Ново проучване поставя под въпрос значението му за оформянето на човешкия род.

Типични човешки черти, като големия мозък, се появяват за първи път при Homo erectus преди близо 2 милиона години. Този еволюционен преход към човешки черти често е свързан с голяма промяна в храненето, включваща по-голяма консумация на месо.

Но ново изследване в Proceedings of the National Academy of Sciences обаче поставя под въпрос първенството на яденето на месо в ранната човешка еволюция. Докато археологическите доказателства за консумация на месо се увеличават драстично след появата на Homo erectus, авторите на изследването твърдят, че това увеличение може до голяма степен да се обясни с по-голямото внимание на изследванията върху този период от време, което ефективно изкривява доказателствата в полза на хипотезата „месото ни направи хора”.

„Поколения палеоантрополози са ходили на известни добре запазени места на места като Олдувайското дефиле, търсейки — и намирайки — спиращи дъха преки доказателства за ранните хора, които са яли месо, подкрепящи тази гледна точка, че е имало рязко увеличение на консумацията на месо преди 2 милиона години“, обяснява Андрю Бар (W. Andrew Barr), асистент по антропология в Университета "Джордж Вашингтон" и водещ автор на изследването. „Когато обаче се синтезират количествено данните от множество обекти в Източна Африка, за да се провери тази хипотеза, както направихме тук, еволюционният разказ за „месото ни направи хора“ започва да се разплита.”

Изкопаеми кости на възраст 1,5 милиона години с издълбани следи от Koobi Fora, Кения. Кредит: Briana Pobiner

Бар и колегите му са изследвали данни за животински кости от девет изследователски области в Източна Африка, включително 59 нива на обекти, датирани отпреди между 2,6 и 1,2 милиона години. Те използват няколко показателя, за да проследят хищничеството на хоминините: броят на зооархеологическите обекти, съхраняващи животински кости, които имат следи от каменни инструменти, общият брой на животински кости с резки в обектите и броят на отделно докладвани стратиграфски нива.

Те откриват, че след отчитане на вариациите в усилията за вземане на проби с течение на времето, няма доказателства, че яденето на месо се е увеличило след появата на Homo erectus. Въпреки че е имало увеличение на белязаните животински кости след появата на Homo erectus, това е вероятно, защото обекти от този период от време са били по-обстойно проучени и по-интензивно са вземани проби, а не отразява промените в човешкото поведение.

„Разкопах и изучавах маркирани вкаменелости в продължение на повече от 20 години и нашите открития все пак бяха голяма изненада за мен“, разказва Бриана Побинър (Briana Pobiner), изследовател в програмата „Човешки произход“ в Националния природонаучен музей Смитсониън и съавтор на проучването. „Това проучване променя нашето разбиране за това, което зооархеологическите записи ни казват за най-ранната праисторическа консумация на месо. Това също така показва колко е важно да продължаваме да задаваме големите въпроси за нашата еволюция, като същевременно продължаваме да разкриваме и анализираме нови доказателства за нашето минало."

Изследователите смятат, че е важно да се проучат други обяснения за анатомичните и поведенчески разлики, свързани със съвременните хора, които започват да се появяват при Homo erectus.

Възможните алтернативни теории включват осигуряването на растителна храна от жените и контролирането на огъна за готвене например. Изследователите предупреждават, че нито едно от тези възможни обяснения понастоящем няма подкрепа в археологическите свидетелства, така че остава да се свърши много работа.

„Мисля, че това проучване и неговите констатации биха представлявали интерес не само за общността на палеоантрополозите, но и за всички хора, които в момента базират своята диета около някаква версия на този разказ за консумацията на месо“, коментира Бар.

„Нашето проучване подкопава идеята, че яденето на големи количества месо е довело до еволюционни промени в нашите ранни предци."

Справка: “No sustained increase in zooarchaeological evidence for carnivory after the appearance of Homo erectus” 24 January 2022, Proceedings of the National Academy of Sciences.

DOI: 10.1073/pnas.2115540119