Най-благоприятните за наблюдение Персеиди от 24 години в нощта на 12 срещу 13 август

Ваня Милева Последна промяна на 06 август 2021 в 06:51 24887 0

Метеорен поток Персеиди. Кредит: Flickr(CC BY-NC-ND 2.0)

В нощта на четвъртък, 12-ти август, срещу петък, 13 август, ще бъде годишният максимум на метеорния поток Персеиди.

Според астрономите до края на нощта, между 3 и 4 сутринта, могат да се очакват до 70 метеора на час.

В нощите преди и след максимума се виждат до приблизително 50 „падащи звезди“ на час.

Метеорите могат да се видят с просто око от безоблачно, тъмно място. Значително по-малко метеори са видими на места с повече светлинно замърсяване. Условията за наблюдение са благоприятни, отчасти защото луната е слабо осветена.

Картата показва звездното небе в североизточна посока на 12/13 август в 3:45 сутринта. (Зелената) лента в долната част е хоризонтът. (Жълтият) кръг показва радианта, от който се появяват метеорите; следите представляват метеори (схематично). Сините линии показват съзвездията; името се споменава във всяко съзвездие. Долу вляво можете да разпознаете "лъжицата" на Голямата мечка, в средата над W-образното съзвездие Касиопея. Картите се предлагат на уебсайта в черно/бяло и/или PDF/векторен формат. Кредит: sky.observing.com.

Падащите звезди са светлинни бразди, които от време на време се появяват на звездното небе. Светлините обаче нямат нищо общо със звездите. Те са причинени от космически отломки, често не по-големи от песъчинка, които попадат в земната атмосфера на около 100 километра над главите ни. Поради високите скорости въздухът пред такава песъчинка се компресира, загрява и започва да свети, което виждаме като метеор. Скоростите на Персеидите обикновено са над 200 000 км/ч. Персеидите се характеризират със своята яркост и скорост и продължителност на светене.

Годишният метеорен поток Персеиди се случва, когато Земята преминава през потока от прах на опашката на кометата Суифт-Татъл, както е показано на тази схема. Кредит: Sky & Telescope Magazine

Персеидите са кръстени на съзвездието Персей, откъдето сякаш идват падащите звезди. Това съзвездие е високо над североизточния ни хоризонт през нощта. Метеорният поток се състои от отломки от кометата Суифт-Тътъл (Swift-Tuttle). Тъй като земята в орбитата си около Слънцето се движи през облака от отломки, ние виждаме този метеорен поток около една и съща дата всяка година.

Кометата Суифт-Тътъл е най-големият обект, за който е известно, че многократно минава покрай Земята - ядрото й е с размер около 26 километра. За последно е минавала близо до Земята през 1992 г., а следващият път ще бъде през 2126 г.

Метеорният поток Персеиди е по-благоприятен за наблюдение от обикновено за тази година. Според Ван дер Слуйс това е така, защото максимумът настъпва само два часа преди оптималното време сутринта и защото луната почти не е осветена, така че да не пречи. Това се случва средно веднъж на всеки десет години.

Последният път, когато астрономическите условия са били толкова благоприятни, е било през 1997 г. Следващият път е вече след осем години. Не е необходимо специално оборудване за наблюдение на самите метеори - просто око, ясно небе и тъмно място за наблюдение ще са достатъчни.

Perseid meteor shower 2021: All you need to know, Еarth & Sky