Най-близката ни звезда има планетна система и аналог на Пояса на Кайпер

НаукаOFFNews Последна промяна на 03 ноември 2017 в 15:25 9366 0

Мрежата от телескопи на Европейската южна обсерватория (ESO) ALMA в Чили откри прах около Проксима Кентавър - звездата, която е най-близо до нашата слънчева система, съобщи сайтът на обсерваторията.

В район от един до четири пъти разстоянието между Земята и Слънцето от Проксима Центавър се наблюдава блясъка на студения прах. Данните също така показват наличието на още един пръстен от още по-студен прах и предполагат, че Проксима е заобиколена от многокомпонентна планетарна система.

Откритите структури приличат на много на поясите на Слънчевата система и вероятно са от скали и ледени частици, останали след процеса на формирането на планетите.

Резултатите от изследванията са представени в Astrophysical Journal Letters.

Проксима Кентавър в южното съзвездие Кентавър

Проксима Центавър е най-близката ни звезда. Тя е слабо червено джудже само на четири светлинни години от нас в южното съзвездие Кентавър (Centaurus). Около нея обикаля планета открита през 2016 г. Proxima b, която е подобна по размер на нашата Земя и има умерена температура. Но системата на Проксима обаче се оказва, че се състои от повече от една звезда и планета. Новите наблюдения на ALMA показват, че звездата е заобиколена от облаци от студен космически прах.

ALMA DISCOVERY OF DUST BELTS AROUND PROXIMA CENTAURI, Guillem Anglada et al.

"Космическият прах около Проксима е много важна находка, защото след откриването на земе подобната планета Proxima б, това е първото свидетелство, че най-близката съседна звезда на Слънцето е заобиколена от огромна планетарна система", обяснява значението на откритието водещият автор на новото изследване, Гилем Англада (Guillem Anglada) от Института за астрофизика на Андалусия (CSIC) в Гранада, Испания.

Местоположението на Проксима Кентавър в южното небе

Поясите от прах са останки от материала, който не се е събрал в по-масивни тела като планети. Скалните и ледените частици в двата пояса имат различни размери в границите от по-малки от милиметър до астероиди с диаметър километри.

Наблюденията показват, че по-голямата част от праха е концентрирана в пояса на разстояние няколкостотин милиона километра от Проксима Кентавър и има маса около една стотна от масата на Земята. Температурата му възлиза на -230 градуса по Целзий, което е близо до температурата на Пояса на Кайпер във външната Слънчева система.

Небето около Алфа Кентавър и Проксима Кентавър. Изображение eso1735d

Данните за ALMA съдържат доказателства и за съществуването на друг, по-студен пояс от прах, около десет пъти по-далеч от звездата.

Ако това е така, тогава природата на този пояс, много студен и разположен далеч от студената и по-слаба от Слънцето звезда, е загадъчна. Двата пояса са много по-далеч от Проксима, отколкото е планетата Proxima B, чиято орбита е само на 4 милиона километра от главната звезда.

"Този резултат показва, че Проксима Кентавър може да има многокомпонентна планетарна система, с богата история от взаимодействия, които са довели до формирането на поясите. По-нататъшните изследвания могат да предоставят информация за местата, където могат да присъстват неоткрити планети" - отбелязва Гилем Англада.

Планетната система на Проксима Кентавър е интересна също и защото - в рамките на проекта Shot Star - се планира да изследва използването на микросонди, оборудвани със лазерни платна, управлявани с фокусирани лазерни лъчи от Земята. Информацията за наличието на прах около звездата е от решаващо значение за планирането на такава мисия.