Най-близкият поглед на избухваща в космоса комета (видео)

Ваня Милева Последна промяна на 05 декември 2019 в 10:01 4226 0

Кредит Wikimedia Commons

Кометата 46P Wirtanen през декември 2018 г.

Сателитът TESS на НАСА, предназначен за лов на екзопланети, засне от начало до край рядък случай на "избухване на комета", което е епично космическо събитие, при което кометата спонтанно изгаря в ярка експлозия.

Сателитът е заснел видеоклип на събитието на експлозивно изхвърляне на прах, лед и газове по време на близкият подход на кометата 46P/Wirtanen в края на 2018 г., съобщава НАСА.

Кадрите са с ниска разделителна способност, но това е най-пълното и подробно наблюдение до момента на образуването и разсейването на естествено срещащото се експлоадиране на комета - страховит поглед на рядка небесна смърт, който най-сетне би могъл да разкрие какво причинява тайнствените избухвания.

Астрономите от Университета на Мериленд (UMD) в College Park, които направиха това с помощта на "сателита за изследване на транзитиращи екзопланети (TESS - Transiting Exoplanet Survey Satellite), отчетоха своите резултати в The Astrophysical Journal Letters.

Нормалната активност на кометата се задейства от слънчевата топлина, изпаряваща леда в близост до повърхността на ядрото, а изтичащите газове отнасят прах от ядрото и образуват облк около кометата, наречена кома. Но при много комети се наблюдават случайни спонтанни избухвания, които могат значително, но за кратко да увеличат активността на кометата.

Понастоящем не се знае какво причинява експлозии, но те са свързани с условията на повърхността на кометата. Съществуват две водещи теории какво причинява избухването на комета, като и двете имат връзка с изпаряването на повърхностния лед и приближаването на космическия обект до Слънцето.

Едно от предположенията е, че внезапна топлинна вълна прониква в джоб на силно летливи ледове, причинявайки бързо изпаряване на леда, което да предизвика внезапната експлозия. Другата хипотеза е механично събитие, при което скалата рухва, излагайки свеж лед на пряка слънчева светлина, който бързо се изпарява от Слънцето.

По груба оценка на екипа при избухването на кометата 46P/Wirtanen е изхвърлен около хиляда тона материал, което би оставило кратер върху кометата с диаметър около 20 метра. По-нататъшният анализ на приблизителните размери на частиците в опашката може да помогне за подобряване на тази оценка.

"Не можем да прогнозираме кога ще се случат избухвания на комета", заяви астрономът от Университета на Мериленд и водещ изследовател Тони Фарнам (Tony Farnham) в съобщението на НАСА. "Но дори и по някакъв начин да имаме възможност да насрочим тези наблюдения, не бихме могли да си направим точен план".

Настоящото проучване описва първоначалните резултати, но Фарнам и колегите му очакват допълнителни анализи на Wirtanen, както и на други комети в зрителното поле на TESS.

„Ние също не знаем какво причинява естествените изблици и в крайна сметка това искаме да открием“, заяви Фарнам. „Има най-малко четири други комети в същата зона на небето, където TESS направи наблюденията си, като общо се очакват около 50 комети, които си струва да се наблюдават, през първите две години на TESS. В тези данни могат да се намерят много неща".

Справка: First Results from TESS Observations of Comet 46P/Wirtanen, Tony L. Farnham et al, The Astrophysical Journal Letters.

NASA’s Exoplanet-Hunting Mission Catches a Natural Comet Outburst in Unprecedented Detail, NASA