16 декември 2017
  •  Говорят медиците

Най-големият пернат и крилат динозавър е открит в Китай

Велосирапторите от "Джурасик парк" са били с пера

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 17 юли 2015 в 07:5629210

Най-големият пернат "братовчед" на велосираптор, известният динозавър от "Джурасик парк" е намерен в Китай.

Фосилите са запазени толкова добре, че палеонтолозите са успели да пресъздадат напълно оперението му - от малките пера на главата и шията до пищната опашка и мощните крила.

Находката показва, че крилата са се появили у бъдещите птици - пернатите динозаври не като приспособления за летене, се съобщава в списание Scientific Reports.

"Този динозавър е един от най-близките роднини на велосираптора, но изглежда по-скоро като на птица, отколкото на динозаврите от филма. Има огромни крила в махови пера такива, каквито има всеки орел или лешояд. Затова можем да кажем, че филмите показват велосирапторите погрешно - те всъщност изглеждат така", - коментира Стивън Брусат (Steve Brusatte) от университета в Единбург (Шотландия)

Брусат и колегата му Цзюнчан Лю (Junchang Lue) от Академията за геоложки науки в Пекин, Китай са стигнали до това заключение в хода на разкопките в скали от периода Креда на територията на провинция Ляонин в североизточен Китай. Те нарекли намерения динозавър Zhenyuanlong suni, което означава "дракон на Чженюан Сун", в чест на уредника на местен музей, помогнал им при разкопките.

Zhenyuanlong suni,  който е от рода дромеозаври, е достигал 2 метра и е живял преди 125 милиона година в район, обхванат от гъсти гори, в които са растяли първите покритосеменни (растения, които се размножават със цветове). Пернатите динозаври са делили територия с други динозаври, а също и саламандри, земноводни и множество дребни бозайници - мършояди.

Този най-голям намиран досега пернат динозаври поставя пред палеонтолозите много загадки. Въпреки големите си крила, предните му крайници са твърде малки и слаби, за да може да лети.

"Перата на Zhenyuanlong suni вероятно са възникнали, за да впечатлява женските и да сплашва съперниците. Вижте пауновата опашка - тя явно не естава за полет, "- споделя Брусат. Възможно е, с крилата си Zhenyuanlong suni да е обгръщал и топлил яйцата си.

Авторите също не изключват, че предците на нов вид динозаври да са можели да летят, а у Zhenyuanlong suni перата и крилете да са останали като атавизъм.

В историята на еволюцията на динозаврите и птиците остават още много въпроси.

25 декември 2017 в 00:0010185