Най-големият сблъсък на галактики в историята бе наблюдаван от астрономите

НаукаOFFNews Последна промяна на 14 ноември 2017 в 11:38 9696 1

Кредит NRAO/AUI/NSF

Астрономи имаха късмета да наблюдават от огромно разстояние от Земята невероятен сблъсък на две гигантски галактики, в които новите звезди се образуват 1000 пъти по-бързо, отколкото в Млечния път.

Сблъсъците между галактиките са най-сложната "хореография" на материята в цялата Вселена. Милиарди звезди се въртят във вихрен танц, свръхмасивни черни дупки се сблъскат една с друга и се сливат в една, а газови мъглявини се свиват в спирали, за да породят хиляди нови звезди. Това е танц, който продължава милиарди години, а Вселената си спомня стотици и стотици подобни събития, пише Рopular Мechanics.

С помощта на телескопа ALMA в Чили астрономите откриха огромен обект, който в момента се смята за най-голямото сливане на галактики, известно на човечеството. Две галактики под името ADFS-27 са толкова ярки и масивни, че учените ги нарекоха superluminous (буквално "свръхсветещи"). Тази формация се намира на разстояние 12,7 милиарда светлинни години от нашата планета, което я прави една от най-старите галактики във Вселената - самата Вселена е на 13.8 милиарда години.

"Откриването на само една такава галактика е голямо събитие. Успяхме да намерим две едновременно, освен това, в непосредствена близост една до друга - и това е невероятно", коментира на страниците на списание Astrophysical Journal Доминик Ришерс (Dominik Riechers), водещ автор на новото изследване. "Като се има предвид огромното разстояние между Земята и тези обекти, както и яростното формиране на звезди в рамките на всяка една от тях, може би днес ставаме свидетели на най-интензивното сливане на галактики в историята на астрономията", заяви той.

Именно скоростта на образуване на нови звезди прави ADFS-27 толкова ярка. Двете галактики, всяка от които е десет пъти по-голяма от размерите на Млечния път, сега създават звезди около хиляда пъти по-бързо от колкото в нашата галактика. Астрономите смятат, че тези галактики имат достатъчно маса, за да станат ядрото на нов галактичен клъстер. Струпванията, известни като галактически клъстери или купове представляват- група от стотици, понякога дори хиляди галактики, въртящи се около общ център, какъвто много вероятно да стане и ADFS-27. В бъдеще тази хипотеза ще може да се потвърди от допълнителни наблюдения.

"В крайна сметка, ние се надяваме да съпоставим данните от ALMA с бъдещите инфрачервени наблюдения с телескопа James Webb на НАСА", коментира Ришерс. "Тези два телескопа ще формират за астрономите един "отбор мечта", който ше помогне да разберем по-добре същността на тази и други подобни изключително редки екстремни системи".

PetarD

14.11 2017 в 16:38

Не е добре картинките да се наричат снимки в научен сайт.