09 март 2021

Най-големият телескоп в света стана още по-голям

Ирландия се включи в проекта LOFAR, който се простира на 1900 километра

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 26 юли 2016 в 13:00 30080

Може би мнозина си представят телескопите като хомогенни уреди с огромна леща или радиоантена, разположени в екзотични местности като чилийската пустиня Атакама, Хавай, Южна Африка, или пък носещи се в околоземна орбита.

Истината е, че често те са комплекси от повече на брой апарати, намиращи се понякога на стотици километри отстояние. Такъв е случаят с глобалната мрежа от радиоантени LOFAR (Low Frequency Array), сочена от мнозина за най-големия телескоп на планетата.

Проектът се простира на 1900 км. Разстояние, включвайки редица държави, сред които Франция, Германия, Великобритания, Холандия, Полша и др. А най-новата информация около мрежата е, че тя току що стана още по-голяма, с присъединяването на Ирландия към нея.

Най-новата станция има големината на футболно игрище и се намира близо до крепостта Бир в централния регион на островната страна. Нейното изграждане струва 1.4 млн. евро и е осигурено от Ирландската научна фондация, както и частни дарения. Очаква се то да приключи през следващата пролет. Когато това стане обхватът на LOFAR ще се увеличи с 30 процента.