Най-големият вулкан на Исландия се готви да изригне след силни трусове

Наука ОFFNews Последна промяна на 30 август 2016 в 17:29 11899 0

Кредит zerohedge.com

Вулканът Катла.

Исландия е под тревога, след като най-големият вулкан в страната е разтърсен от най-големите трусове от 1977 г. насам, съобщава кореспондент на Independent.

На сайта на Mетеорологичната служба на Исландия е изнесена информация, че в нощта на 29 август в 01:41 часа местно време са се случили поредица земетресения в района на калдерата на Катла. Две от земетресенията са с магнитуд над 4. Най-силните земетресения станаха в 01:47:02 с магнитуд 4.5 и  20 секунди по-късно - с M4.6.

Тези две най-силни земетресения бяха усетени в района. Регистрирани са още около 20 вторични труса. Около 40 земетресения са записани в рамките на калдерата на Катла след полунощ като повечето от тях са възникнали преди 3:00. Най-големият трус оттогава има магнитуд M3.3 и е регистриран в 15:12.

Геофизикът Гунар Гудмундсон разказва, че властите следят ситуацията около вулкана в южната част на Исландия и я описват като "малко необичайна".

"Хората чакат изригването в продължение на 50 години", коментира Гудмундсон. "Но няма и следа от изригване."

Катла, кръстен на зъл трол, е в южната част на Исландия на около 140 километра от столицата Рейкявик.

Изригването на Катла през 1918 година

Катла е сред най-често изригващите вулкани в Исландия, средно около две изригвания на 100 години. За последно е избухвал през 1918 година, уточнява Геофизичният институт на Исландия.

Независимо от базалтовия състав на продуктите, експлозивността на изригванията са дължи на подводния режим на интрузивност - бавно кристализиране на материала.

Изригванията са придружени от огромни наводнения, които се образуват от огромното количество разтопени ледове. Разпространението на океанските седименти от частици пепел в ледените ядра са проследени от холоцена и свидетелстват за силната активност в продължение на много дълги периоди от време. Забележителна черта на този вулканизъм е, че съставът на продуктите е един и същ с времето.

Ехото на Бардарбунга

От информация на сайта на Mетеорологичната служба на Исландия се вижда, че ден преди това, на 28 август, в 18:41 е регистрирано земетресение с магнитуд 3.4 и около вулкана Бардарбунга. Малко по-силен трус от 3.8 е засечен и днес на 5.7 км от същия вулкан.

Изригването на вулкана Бардарбунга в Исландия през 2014 г. Снимка: wattsupwiththat

Изригването на Бардарбунга в края на август 2014 г. бе най-силното по рода си в Европа за повече от 240 години, изхвърляйки два кубически километра вулканичен материал. Режимът за опастност за прелитащите самолети е смъкнат месеци по-късно, въпреки че учените и в момента предупреждават, че все още има замърсяване от газ в района около мястото на изригването.

Изригването на вулкана Бардарбунга продължи през следващите 181 дни, формирайки най-големия вулканичен кратер, виждан някога. Преди 2 месеца бе публикувано изследване, което показа, че положението е можело да стане и по-тежко, но формирането на пълен с магма канал, дълъг невероятните 45 км, е облекчило ситуацията.

Геоложката активност в Исландия се дължи на факта, че през страната минава разлом, където две тектонски плочи бавно се раздалечават една от друга със скорост от два сантиметра на година.