20 септември 2019
  •  Говорят медиците

Най-голямото явление във Вселената заплашва да преобърне теорията

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 06 август 2015 в 06:4859140
Схемата показва позиционирането на новооткрития пръстен на гама-изригвания, намиращ се на седем милиарда светлинни години от нашата галактика и с размер пет милиарда светлинни години. Снимка: Balazs/RAS

Най-голямото от познатите до момента явления във Вселената - пръстен от гама-лъчи с диаметър от 5 млрд светлинни години, разположен на 7 млрд светлинни години от нас откриха астрономи от Унгария и САЩ, водени от проф. Лайош Балаш (Lajos Balazs) от обсерваторията в Будапеща.

Статия за откритието е публикувана в списание Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, разказва сайтът на Science Daily.

Гама-изригванията са най-ярките електромагнитни явления във Вселената, които възникват в резултат на експлозии на свръхнови. До сега всяко такова изригване, наблюдавано в космоса е било свързано с някоя конкретна галактика. Така че, в този случай, като че ли имаме работа с гигантски пръстен галактики. Или гигантска сфера, която за нас отстрани изглежда като кръг. Във втория случай, тези гама-изригвания трябва да стават на интервали от 250 милиона години, което в сравнение с възрастта на Вселената не е много.

Във всеки случай, ако наблюдаваното явление е наистина единна пространствена структура, това поставя под въпрос общоприетият досега модел за произхода и развитието на Вселената в резултат на Големия взрив. В края на краищата, моделът предполага, че материята във Вселената е разпределена равномерно, без масивни структури някъде. Следователно, максималният размер на какъвто и да е космически обект не трябва да надвишава 1,2 милиарда светлинни години.

Мистериозният пръстен е три пъти по-голям в диаметър.

"Ако сме прави, тази структура е в противоречие със съвременния научен модел на Вселената, - коментира Балаш. - Бяхме много изненадани, когато намерихме нещо толкова голямо - и все още не разбираме как може изобщо да съществува".

Астрономите ще продължат изследванията си и или ще намерят обяснение на тази загадка в рамките на съществуващите теории, или ще се наложи те да бъдат коригирани.

13 септември 2019 в 00:003637