Най-голямото сухоземно животно досега е гигантски динозавър, открит в Аржентина

Ваня Милева Последна промяна на 22 януари 2021 в 00:01 13509 0

Останките от динозавър, открити в Аржентина през 2012 г., са на същество, което може би е било най-голямото, някога ходило по Земята.

Това твърди екип от изследователи от Природонаучния музей на Ла плата, Аржентина, Университета на Сарагоса и Националния университет Комауе в доклад, публикуван в списание Cretaceous Research, в който учените описват фосилните останки, намерени до момента и какво са разкрили.

Смята се, че най-големите сухоземни същества са били динозаврите - от тях се смята, че титанозаврите е най-големите.

А от тях най-големият е aржентинозавърът (Argentinosaurus), член на групата титанозаврите, доминиращата група завроподи през периода креда.

Аржентинозавърът е оставил достатъчно доказателства, за да бъде определен като най-тежък - с дължина приблизително 40 метра и тегло стотина тона, той превъзхожда значително днешните сухоземни животни. Изследователите, изучаващи вкаменелости от патаготитан (друг титанозавър, открит в Патагония) предполагат, че някои екземляри патаготитани може да са счупили рекорда за най-голямо сухоземно същество, но няма достатъчно фосилни доказателства за това.

Но новият претендент може да превъзхожда и аржентинозавъра, и патаготитана.

Снимка, публикувана на 20 януари 2021 г. от агенцията за научни изследвания CTyS-UNLaM, показваща палеонтолог по време на разкопките, при които са открити фосили на възраст 98 милиона години в долината на река Неукен, Аржентина.

Намерените вкаменелости включват 24 прешлени, принадлежащи на гигантската му опашка, части от таза и гръден пояс. Огромният размер на всеки фосил показва, че динозавърът е бил много голям титанозавър - такъв, който може да е по-голям от аржентинозавъра. Датиран е отпреди 98 милиона години, от късна юра до ранна креда.

„Това е огромен динозавър, но очакваме да намерим много повече от скелета при бъдещи експедиции, така че ще имаме възможността да твърдим с увереност колко е бил голям наистина“, коментира пред CNN Алехандро Отеро (Alejandro Otero), палеонтолог от Аржентинския музей на Ла Плата.

Изследователите казват, че макар да не вярват, че животното принадлежи на нов вид, досега не са успели да го причислят към някой от известните видове динозаври.

Без да се анализират раменната кост или бедрената кост на динозавъра, експертите казват, че все още не е възможно да се каже колко тежи динозавърът. Въпреки това частично възстановеният динозавър "може да се счита за един от най-големите титанозаври", казват специалистите, с вероятна телесна маса, надвишаваща или сравнима с тази на патаготитана или аржентинозавъра.

Титанозаврите принадлежат към семейство завроподи, което означава, че са били тревопасни животни, имали са масивни тела и дълги вратове и опашки. Такива динозаври почти не се притесняват от хищни врагове, ако успеят да пораснат в пълен размер. Фосилите на титанозаври са открити на всички континенти с изключение на Антарктида. Но най-големите разновидности - включително  титанозаври над 40 тона - са открити най-вече в Патагония.

В заключение изследователите отбелязват, че повече копаене в района вероятно ще разкрие още фосили от същия динозавър и може би доказателства за истинския му размер.

Справка:  Alejandro Otero et al. Report of a giant titanosaur sauropod from the Upper Cretaceous of Neuquén Province, Argentina, Cretaceous Research (2021). DOI: 10.1016/j.cretres.2021.104754