22 септември 2020

Най-интересните астрономични събития през 2015

| ПОСЛЕДНА ПРОМЯНА 27 януари 2015 в 07:25 35900

За разлика от политиката и икономиката, в астрономията може да се правят точни прогнози. Затова отсега е ясно какво ще можем да видим в небето с просто око или с телескоп през новата 2015-а.

На 26 януари покрай Земята ще мине астероидът (357439) 2004 BL86 на опасно близко разстояние - 1,2 милиона километра (около три разстояния от Земята до Луната). Астероидът има диаметър над един километър и ще може да се наблюдава от астрономите-любители от северното полукълбо.

Първият метеорен поток за годината, квадрантидите, ще бъде видим от 1 до 5 януари, но ще достигне своя връх през нощта на 3-ти и в ранните часове на 4-ти. За съжаление, пълнолунието на 5-ти ще му пречи - ще изсветли небето и повечето метеори няма да се виждат, с изключение на най-ярките.

През 2015 година жителите на Земята ще имат възможност да наблюдават две слънчеви и две лунни затъмнения.

На 20 март ще има пълно слънчево затъмнение, което ще се вижда от Гренландия и най-северните части на Сибир. За жителите на Европа, Северна Африка и Западна Азия то ще бъде частично слънчево затъмнение, но е малка вероятността да го видим, защото по това време на годината безоблачното време е рядкост.

На 4 април пълното лунно затъмнение ще бъде видимо само от Австралия, но затова пък на 27 септември ще бъдем свидетели на пълно лунно затъмнение, което ще може да се наблюдава от цялата територия на България и ще продължи повече от час. Заедно с метеорните потоци, това ще бъде най-впечатляващото астрономическо явление, което ще се случи на територията на България.

В списъка със събития на 2015-а е и малък парад на планетите: Юпитер, Венера, Марс и Меркурий, които ще се подредят в линия през есента.